I. Opowieści Starych Lokomotyw

Podczas cyklu lekcji muzealnych pn. Opowieści starych lokomotyw uczestnicy poznają fascynujące historie starych, zasłużonych lokomotyw, które przez wiele lat pracowały na kolei.  Jedne obsługiwały pociągi dalekobieżne – zwiedzając przy tym świat, inne pełniły odpowiedzialne funkcje w lokalnych liniach kolejowych. Niektóre z nich są już na zasłużonej emeryturze i odpoczywają w przyjaznych warunkach w Muzeum. Drugie mimo swoich lat nadal czynnie pracują na sochaczewskiej turystycznej linii kolejowej. Lekcje odbywają się w Skansenie Lokomotyw i w sali edukacyjnej Centrum Edukacyjno – Turystycznego.

 

Zapraszamy do poznania wszystkich naszych bohaterów:

 

                                                                                                                          

     Leokadii  - miłośniczki przyrody

 

     Fryderyka – znawcę historii kolejnictwa

 

     Marty – eksperta ds. bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych

 

     Łukasza - pracownika Sochaczewskiej Kolei Wąskotorowej

 

 

1. OPOWIEŚCI STARYCH LOKOMOTYW: Leokadia – miłośniczka przyrody

 

 

Leokadia jest parowozem wąskotorowym Px29-1704. Urodziła się w 1929 roku i ma już 87 lat. Zbudowano ją w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów w Warszawie jako typ - WILNO. Waży 300 t i porusza się z prędkością 25 km. Przeznaczona jest do obsługi linii kolejowej o szerokości toru: 750 mm.

 

Jest bardzo lubiana przez maszynistów i pasażerów. Sama o sobie mówi, że jest parowozem idealnym. Jej głównym zajęciem i wielką pasją jest wożenie turystów do Puszczy Kampinoskiej. Co wprost uwielbia! Leokadia opowie dzieciom także o swojej drugiej pasji, a mianowicie o miłości do przyrody. Podczas przejażdżek do puszczy Leokadia poznała wiele ciekawych zwierząt, z którymi się zaprzyjaźniła. Podczas lekcji uczestnicy poznają: rysia – Ryśka, bielika – Kubę oraz borsuka – Bruna. Dowiedzą się również, jak zmienia się przyroda w lesie w zależności od pory roku.

 


 

2. OPOWIEŚCI STARYCH LOKOMOTYW: Marta – ekspert ds. bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych

 

 

Naszą drugą lokomotywą, która zabierze najmłodszych w podróż do świata kolei jest parowóz Marta z Pelplina. Marta urodziła się w 1910 r. w Berlinie. Niedługo potem została zakupiona przez Cukrownię w Malborku, gdzie woziła buraki na trasie Malbork – Świetlików. W 1962 r. dostała pracę w cukrowni w Pelpinie, gdzie została już do zasłużonej emerytury. Szukając miejsca, gdzie może odpocząć po wielu latach ciężkiej pracy, trafiła do Sochaczewa i obecnie jest podziwiana przez turystów z całego świata w Muzeum Kolei Wąskotorowej.

 

Nasza Marta w trakcie całej swojej kariery zawodowej widziała, jak nierozwaga i roztargnienie mogą być niebezpieczne dla człowieka, gdy ten nie wie, jak powinien zachować się w miejscach związanych z pociągami. Dlatego też, jest propagatorką i miłośniczką przekazywania innym zasad bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych, czy peronach. Dzięki jej wiedzy i doświadczeniu poznacie zasady przekraczania przejazdów kolejowych i znaki drogowe, które obowiązkowo powinien znać każdy młody podróżnik. Marta zawsze uważała, że nauka przez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Zachęcamy, aby spotkać się z Martą, ekspertem ds. bezpieczeństwa kolejowego i już od najmłodszych lat kształtować odpowiednią postawę społeczną. W ramach zajęć przewidziane jest spotkanie z Martą na naszym muzealnym skansenie. 

 


 

3. OPOWIEŚCI STARYCH LOKOMOTYW: Fryderyk – znawca historii kolejnictwa

 

 

W zagadnienia związane z dziejami kolejnictwa na świecie wprowadzi najmłodszych parowóz Fryderyk z Tuczna. Fryderyk urodził się w 1882 r. w Monachium, w miejscowych Zakładach Kraussa. Zakupiony przez Cukrownię Wierzchosławice, otrzymał oznakowanie CW-1 i woził buraki cukrowe. W 1941 r. został przejęty przez Cukrownię Tuczno, gdzie jako CT-8 pracował przez kolejne 25 lat. Przekazany w 1985 r. do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, na zasłużoną emeryturę osiadł na skansenie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, gdzie jest podziwiany jako najstarszy parowóz wąskotorowy w Polsce.

 

Z racji swego imponującego wieku Fryderyk był świadkiem wielu przemian w zakresie zarówno infrastruktury kolejowej, jak i kolejowego taboru, począwszy od XIX w., nazywanego wiekiem pary, po czasy współczesne, z nowoczesnymi, szybkimi kolejami. Widział, jak zmienia się kolej, jej zakres i funkcje. Z zachwytem i zazdrością obserwował, jak kolej zwiększała swoją prędkość i zasięg, upowszechniając się na całym świecie i odgrywając niejednokrotnie ważną rolę w rozwoju gospodarczym, społecznym i kulturalnym. Podczas bezpośredniego kontaktu z wiekowym Fryderykiem dzieci będą miały okazję rozwinąć ciekawość otaczającego świata i zbudować pozytywny stosunek do nauki i techniki.

 


 

4. OPOWIEŚCI STARYCH LOKOMOTYW: Łukasz – pracownik Sochaczewskiej Kolei Wąskotorowej

 

 

 

 

Łukasz urodził się 1924 r. w Berlinie, stolicy Niemiec. Ma już 92 lata i niedługo będzie stulatkiem!  Został skonstruowany w fabryce Orenstein i Koppel. Dzięki pracownikom tej firmy wygląda tak interesująco i przetrwał w dobrej kondycji tyle lat. Waży 14 ton, a gdy był młodszy poruszał się z prędkością do 25 kilometrów na godzinę. Już w 1925 r. został zakupiony na świeżo powstałą kolej wąskotorową do Sochaczewa. Od razu nadano mu oficjalne imię PKS 3. Skrót ten oznaczał, że nabyto go, jako trzeci w kolejności pojazd szynowy na Powiatową Kolej Sochaczewską, jak ówcześnie nazywała się nasza wąskotorówka. Decyzją władz powiatu sochaczewskiego kolejkę otwarto do ruchu w 1922 r. Zatem przed nim zakupiono tu do pracy jeszcze dwa parowozy: PKS 1 i PKS 2, ale one nie miały tyle szczęścia, co on i nie przetrwały do dnia dzisiejszego.

 

Łukasz opowie swoją historię, a także przybliży dzieje sochaczewskiej wąskotorówki, która istnieje już prawie 100 lat! Nasz bohater bardzo ciężko pracował, aby odbudować miasto Sochaczew, zniszczone podczas I wojny światowej. Podczas wykonywania swoich obowiązków współpracował z wieloma ciekawymi osobami i poznał wiele zawodów wykonywanych na kolei. Od zasłużonego pracownika kolei wąskotorowej dzieci dowiedzą się, czym charakteryzowała się praca maszynisty, dyżurnego ruchu, kierownika pociągu i kto był odpowiedzialny za sprawdzenie stanu torów i kół. Podczas omawiania różnych rozstawów toru będzie posługiwał się jednostkami miary.

 

Lekcje przeznaczone są dla przedszkoli i szkół podstawowych (klasy I – III). Cena lekcji muzealnej: 60 zł za grupę do 25 osób + ulgowy bilet wstępu 6 zł dla wszystkich uczestników lekcji (dla dzieci do 7 roku życia obowiązuje bilet bezpłatny). Lekcja odbywa się w Skansenie Lokomotyw i w sali edukacyjnej Centrum Edukacyjno – Turystycznego.