Naprawa taboru w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie

29 listopada 2019 r. został ogłoszony przetarg na wykonanie naprawy poziomu utrzymania P5 zabytkowego taboru wąskotorowego, znajdującego się własnością Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Do naprawy zostały zakwalifikowane: lokomotywa spalinowa Lxd2-250, wagon motorowy MBd1-126 oraz wagon motorowy MBd1-130. Naprawa ma obejmować pełną rozbiórkę pojazdów, weryfikację poszczególnych zespołów i podzespołów oraz ich naprawę lub wymianę. Naprawa jednostek ma umożliwić prowadzenie przez nie ruchu pasażerskiego w muzeum.

 

Lokomotywa Lxd2-250 została zbudowana w zakładach FAUR w Bukareszcie w 1983. Zanim w 2001 roku trafiła do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie pracowała na Przeworskiej Kolei Dojazdowej i w Cukrowni Kruszwica. Posiada oryginalny sześciocylindrowy rzędowy silnik Maybach MB836Bb o mocy 450 KM, który w ramach naprawy ma być wymieniony na dwunastocylindrowy, widlasty, polski silnik ZM Wola H-12 na licencji Henschel o mocy 505 KM.

 

Lokomotywa spalinowa Lxd2-250. Fot, Marta Przygoda-Stelmach

 

 

Wagon motorowy MBd1-126 został zbudowany w 1938 r. w Wytwórni Parowozów Zakładów Ostrowieckich - Oddział w Warszawie (do 1934 r. Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów). Eksploatowany był na różnych kolejach wąskotorowych. Od roku 1952 na Gdańskich Kolejach Dojazdowych, w tutejszych warsztatach w Lisewie był remontowany i przebudowywany. W latach 60-tych, we wszystkich wagonach motorowych na GKD zamontowano silniki wysokoprężne S-53 o mocy 100 KM i układy napędowe Jelcza z napędem na obie osie. W 1974 r. wagon został sprzedany cukrowni Tuczno, gdzie po kolejnej naprawie służył jako ciężka drezyna motorowa. Po awarii silnika w 1983 roku był eksploatowany jako wagon doczepny. W roku 1993 został przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

 

Wagon motorowy MBd1-126. Fot. Marta Przygoda-Stelmach

 

 

Wagon motorowy MBd1-130 zbudowany został w Warsztatach Gdańskich Kolei Dojazdowych w Lisewie w 1957 r., na drodze przebudowy z wagonu pasażerskiego. Do napędu zastosowano silnik benzynowy S-42 oraz układ napędowy od samochodu ciężarowego „Star”. Wagon posiadał napęd na jedną oś i był wagonem jednokierunkowym, ponieważ posiadał jedną kabinę sterowniczą. W 1963 r. dokonano przebudowy wagonu wstawiając wysokoprężny silnik spalinowy S-53 o mocy 100 KM, oraz nowy układ napędowy stosowany w ówczesnych autobusach marki „ Jelcz”. Zastosowano również napęd na dwie osie, dzięki czemu wagon mógł ciągnąć 2 wagony doczepne. W roku 1994 został przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

 

Wagon motorowy MBd1-130. Fot. Marta Przygoda-Stelmach.

 

Termin składania ofert upływa 7 stycznia 2020 r. Więcej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Stacji Muzeum.