Powitanie parowozu Px48-3916 w Piasecznie

24 stycznia na terenie Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej przy ul. Sienkiewicza 14 odbyło się oficjalne powitanie wąskotorowego parowozu Px48-3916. Parowóz został przewieziony transportem wielkogabarytowym z Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach do Piaseczna. Było to możliwe dzięki trójstronnej umowie zawartej w grudniu 2018 r. pomiędzy właścicielem parowozu - Stacją Muzeum, a Gminą Piaseczno i Piaseczyńsko-Grójeckim Towarzystwem Kolei Wąskotorowej. Umowa została zawarta do 2030 roku i przewiduje możliwość wykonania przez biorącego w użyczenie remontu parowozu umożliwiającego prowadzenie przez niego przejazdów na trasie piaseczyńskiej wąskotorówki.

 

 

Px48-3916 na samochodowej lawecie po przybyciu do Piaseczna

 

 

Px48-3916 przy peronie na stacji Piaseczno Miasto

 

Parowóz wyprodukowano w 1950 roku i był to drugi egzemplarz tej serii zbudowany dla PKP. Początkowo przystosowany do toru 750 mm, trafił do Włocławka z oznaczeniem Px48-1722. Od kwietnia 1951 roku pracował na Kolejce Radzymińskiej i przypisany był do parowozowni Warszawa Stalowa. Przez kolejne dziesięć lat przenoszono go na kolejne sieci wąskotorowe. W czerwcu 1961 trafił na Sochaczewską Kolej Dojazdową, a następnie przeniesiony do Piotrkowa Trybunalskiego, Mławy, Nasielska i innych. W 1976 roku (wg innych źródeł w 1974) przebudowany w ZNTK Nowy Sącz na tor 1000 mm, z nowym oznaczeniem Px48-3916, trafił do Pomorskich Kolei Dojazdowych. Słuzył tam kilkadziesiąt lat będąc przydzielanym do parowozowni w Białogardzie, Koszalinie i Gryficach. Parowóz Px48-3916 jest aktualnie najstarszym zachowanym parowozem tej serii.

 

 

Px48 na stacji Warszawa Targowa. Marecka Kolej Dojazdowa

Dzięki inżynierowi Klemensowi Stefanowi Sieleckiemu, ocalała z pożogi wojennej dokumentacja parowozu wąskotorowego typu Wilno. W 1946  przystąpiono do prac konstrukcyjnych nad nowym typem parowozu o mocy do 200 KM. Adaptując kocioł (po wojnie produkował go ten sam zakład co przed 1939 rokiem) i wprowadzając  inne stosunkowo niewielkie zmiany powstała konstrukcja zatwierdzona przez Ministerstwo Komunikacji w 1948 roku. Nowa seria parowozów miała być na PKP oznaczana jako Px48. Ze względu na realizację zamówień od kolei rumuńskich i jugosłowiańskich, chrzanowski Fablok przystąpił do budowy parowozów dla PKP, dopiero w 1950 roku. Łącznie zbudowano blisko 120 parowozów. W trakcie wielu lat eksploatacji poddawano je wielu modernizacjom, czy to całości serii czy też lokalnym przeróbkom na danej sieci kolei wąskotorowej. Zasadniczo parowozy były produkowane dla kolejek o rozstawie toru 750mm jednakże kilkanaście egzemplarzy przebudowano na tory 785 i 1000mm. Do dnia dzisiejszego zachowało się około 40 parowozów serii Px48 w Polsce oraz kolekcjach zagranicznych.