Zwiedzanie wnętrz wagonów - 12-13.09.2020

W ramach tegorocznych Europejskich Dni Dziedzictwa będzie można zwiedzić wnętrza dwóch wyjątkowych wagonów: wagonu pasażerskiego serii ABxhpi 2281, tzw. Salonki Jaruzelskiego oraz wagonu osobowego serii Ch 1123.

 

Wagon pasażerski serii ABxhpi 2281 został zbudowany w 1930 r. w Zakładach Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie dla Warszawskich Kolei Dojazdowych. Od 1944 r. pracował na Kolei Jabłonowskiej jako wagon osobowy, a wraz z likwidacją tej kolei (odcinka Most-Jabłonna) został przekazany dla wojska. W 1957 r. został przebudowany w Zakładach Naprawy Taboru Kolejowego w Opolu na motorowy wagon salonowy na tor 750 mm. Pełnił służbę na wojskowej kolei wąskotorowej w Zielonce. W 1989 r. został przekazany do muzeum przez Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia w Zielonce już jako wagon salonowy bez napędu. Ze względu na fakt, że podczas wizytowania jednostki wojskowej w Zielonce poruszał się nim często gen. Wojciech Jaruzelski, potocznie nazywa się ten wagon Salonką Jaruzelskiego.

 

 

 

Wagon osobowy serii Ch 1123 został zbudowany został przez Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonów i Maszyn w Sanoku. Zakupiono go na powstałą w latach 1900-1904 Wąskotorową Kolej Lokalną Przeworsk-Dynów, na której pracował do 1980 r. Pierwotny rozstaw osi wagonu był typowy dla wąskiego toru w monarchii Austro-Węgierskiej i wynosił 760 mm. Gdy w latach 50. XX w. Kolej Przeworską przekuto na prześwit 750 mm, również zestawy kołowe wagonu otrzymały analogiczny rozstaw. Wagon został bezpłatnie przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie w 1988 r. przez Zarząd Kolei Dojazdowych w Chełmie Lubelskim z lokomotywowni w Przeworsku. W 2015 r. został poddany gruntownej konserwacji i od tego czasu jest eksponowany w muzealnym skansenie.