Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijPrzemysłowy parowóz bezpaleniskowy, którego istota działania polegała wykorzystaniu przez klasyczny silnik tłokowy pary dostarczanej z ciśnieniowego zbiornika, pełniącego rolę cieplnego akumulatora. Do znajdującego się na takim parowozie izolowanego termicznie zamkniętego naczynia - zbiornika wypełnionego w połowie wodą, doprowadzano doraźnie pod ciśnieniem parę z obcego źródła (stacjonarnej kotłowni). Po zakończeniu „ładowania” i odłączeniu od źródła zasilania możliwe było czerpanie pary do pracy silnika, z wrzącej wciąż wewnątrz zbiornika (przy postępującym spadku ciśnienia) wody. Lokomotywy bezpaleniskowe służyły na bocznicach zakładów przemysłowych przede wszystkim w gazowniach, koksowniach i innych zakładach przetwórstwa chemicznego o podwyższonym stopniu zagrożenia pożarowego. Budowano je także w Polsce. Zachowany egzemplarz został zbudowany dla Schlesisch Textilewerke Methner & Frahne AG. W okresie powojennym był eksploatowany przez Zakłady Lniarskie w Żyrardowie, gdzie zakończył pracę wyrejestrowany z ewidencji Dozoru Technicznego 26.11.1974 r.
Lokomotywa została poddana kompleksowej konserwacji w 2020 r.
Producent:
Hanomag - Hannoversche Maschinenbau AG, Hannover-LindenNumer fabryczny i rok produkcji:
10282/1924Układ osi:
BPrędkość maksymalna:
30 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,2 MPa (12 at)Średnica kół zestawów kołowych:
950 mmMasa w stanie służbowym:
30 000 kgDługość ze zderzakami:
7010 mm