Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności

Ok, zamknij

„Żołnierze żelaznych szlaków w walce o Kresy Północno-Wschodnie w latach 1919–1920”
Michał Jerzy Chromiński, „Żołnierze żelaznych szlaków w walce o Kresy Północno-Wschodnie w latach 1919–1920”, Warszawa 2023, oprawa miękka ze skrzydełkami, s. 256, 198 ilustracji, ISBN: 978-83-969687-1-5

Publikacja stanowi próbę przedstawienia organizacji polskiego kolejnictwa wojskowego i cywilnego na Kresach Północno-Wschodnich w latach 1919–1920 oraz roli polskiego kolejnictwa w toczącej się wojnie polsko-bolszewickiej, stanowiąc przyczynek do nieopublikowanej dotąd monografii Dyrekcji Wileńskiej Kolei Państwowych w okresie istnienia II Rzeczypospolitej Polskiej. Nie można bowiem zapominać, iż dyrekcja ta swój rodowód wywodzi z Kolei Wojskowych Litewskich i Białoruskich.

Książka jest naszą kolejną publikacją (po „Kolejarzach z Wileńszczyzny”), która przybliża Czytelnikom historię polskiego kolejnictwa na utraconych Kresach Wschodnich. Bohaterami wydawnictwa są polscy kolejarze, cywilni i wojskowi – „żołnierze żelaznych szlaków”, którzy w swojej służbie, kierując się wytworzonym etosem pracy i patriotyzmem, walnie przyczynili się do zwycięstwa nad bolszewikami.

Ogromnym walorem publikacji są unikatowe i niepublikowane nigdzie wcześniej fotografie, pochodzące z zasobów instytucji (w szczególności Wojskowego Biura Historycznego), jak również ze zbiorów prywatnych.

Książka powstała w ramach Projektu popularyzatorsko-badawczego „Co kryją kolejowe archiwa rodzinne”, realizowanego w 2023 roku w ramach dofinansowania ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Pozycja jest do nabycia w sklepie muzealnym od lutego 2024 roku w cenie 65 zł.
„Zabytkowy Tabor w zbiorach Stacji Muzeum w Warszawie. Ilustrowany przewodnik" (wyd. II)
„Zabytkowy tabor w zbiorach Stacji Muzeum w Warszawie. Ilustrowany przewodnik" (wyd. II), praca zbiorowa pod redakcją Dominiki Leszczyńskiej, Warszawa 2022, oprawa miękka, s. 112, 159 ilustracji, ISBN: 978-83-953336-6-8

Wydanie rozszerzone przewodnika po zabytkowym taborze Stacji Muzeum w Warszawie, wzbogacone o informacje dot. jednostek poddanych w ostatnich latach konserwacji oraz lokomotywę wąskotorową Maffei. Zawiera rys historyczny dot. muzealnictwa kolejowego i stosowany przez PKP system oznaczania taboru. Publikacja otwiera serię „Biblioteczka Stacji Muzeum”.

Pozycja jest do nabycia w sklepie muzealnym w cenie 15 zł.
„Zabytkowy Tabor w zbiorach Stacji Muzeum w Warszawie. Ilustrowany przewodnik" (wyd. I)
„Zabytkowy tabor w zbiorach Stacji Muzeum w Warszawie. Ilustrowany przewodnik" (wyd. I), praca zbiorowa pod redakcją Sławomira Majcher, Warszawa 2018, oprawa miękka, s. 96, 160 ilustracji, 4 wkładki z kartami pocztowymi (8 szt.), ISBN: 978-83-945830-6-4

W publikacji zostały uwzględnione wszystkie jednostki znajdujące się na terenie Stacji Muzeum w Warszawie w momencie opracowania przewodnika. Tom zawiera rys historyczny dot. muzealnictwa kolejowego i stosowany przez PKP system oznaczania taboru. Atutem wydawnictwa są wszyte w grzbiet kartki pocztowe o tematyce kolejowej. Otwiera ono serię „Biblioteczka Stacji Muzeum”.

Przewodnik został dofinansowany w 2018 r. ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
„Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–2022”
„Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–2022”, tekst: Łukasz Popowski, opracowanie: Łukasz Popowski, Tomasz Karolak, Marta Przygoda, Monika Szymańska, Sochaczew 2022, 40 stron, 89 ilustracji, ISBN 978-83-953336-9-9

Wydawnictwo jubileuszowe przygotowane na okoliczność obchodów setnej rocznicy sochaczewskiej wąskotorówki, którą świętowaliśmy 1 października 2022 roku. Folder zawiera rys historyczny kolejki sięgający pierwszych lat po odzyskaniu Niepodległości, jak również informacje na temat działalności Muzeum Kolei Wąskotorowej, powstałego w 1984 roku na bazie infrastruktury Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej – jako oddział warszawskiego Muzeum Kolejnictwa (obecnie Stacja Muzeum). W opracowaniu nie mogło zabraknąć też rozdziału dotyczącego pociągu retro, który jest wizytówką sochaczewskiej placówki.

Pozycja jest do nabycia w sklepie muzealnym w Sochaczewie, w cenie 9,50 zł.
„Kolejarze z Wileńszczyzny”
Dominika Leszczyńska, „Kolejarze z Wileńszczyzny”, (Warszawa 2021 (wydanie I)) Warszawa 2022 (wydanie II), oprawa miękka ze skrzydełkami i dedykowanymi zakładkami, 136 stron, 132 ilustracje, streszczenie w językach: angielskim i litewskim, ISBN 978-83-953336-8-2

Książka – drugi tom z serii „Historie kolejowe” – traktuje o losach kilku kolejarskich rodzin z terenu Wileńszczyzny: od czasów zaborów po przymusową ekspatriację z Kresów w latach 1945–1946. O swoich przodkach opowiadali autorce m.in.: potomkowie rodzin Podoleckich i Dąbrowskich, Głazków oraz Montrym-Żakowiczów. Narrację dopełnia Portret zbiorowy kolejarza kresowego – mozaika podobizn ludzi kolei, wydobytych z domowych szuflad i tym samym ocalonych od zapomnienia.

Pierwsze wydanie publikacji powstało w ramach zadania „Wydanie drukiem książki (reportażu historycznego) Dominiki Leszczyńskiej pt. „Kolejarze z Wileńszczyzny”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Wydanie drugie „Kolejarzy z Wileńszczyzny” jest do nabycia w sklepie muzealnym w cenie 39 zł.
Katalog „Portret zbiorowy kolejarza kresowego”
Katalog wystawy „Portret zbiorowy kolejarza kresowego”, pod red. Dominiki Leszczyńskiej, z tekstem Michała J. Chromińskiego, Warszawa 2021, oprawa miękka, 32 strony, 42 ilustracje, streszczenie w językach: angielskim i litewskim, ISBN 978-83-953336-7-5

Katalog wystawy mobilnej towarzyszącej książce Dominiki Leszczyńskiej pt. „Kolejarze z Wileńszczyzny”. Inspiracją do jej zorganizowania była ikonografia zgromadzona w ramach projektu dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego, pochodząca w większości z archiwów prywatnych. Istotnym elementem wydawnictwa jest – oprócz materiału ilustracyjnego – refleksja historyczna Michała Jerzego Chromińskiego ‘Portret kresowego kolejarza’.

Katalog jest dostępny w sklepie muzealnym w cenie 10 zł.
„Historia Dworca Głównego przy Towarowej”
Beata Zofia Młynarska, „Historia Dworca Głównego przy Towarowej”, Warszawa 2021, oprawa miękka, 36 stron, 51 ilustracji, ISBN 978-83-953336-4-4

Książka pt. „Historia Dworca Głównego przy Towarowej” poświęcona jest dziejom byłego dworca, który obecnie pełni funkcję siedziby Stacji Muzeum. Głównym powodem ukazania się powyższego wydawnictwa jest 75. rocznica uruchomienia dworca po wojnie, jak również brak tego typu opracowania na rynku księgarskim. Historia opisana na stronach tej publikacji obejmuje okres od 1875 roku do dnia dzisiejszego. Poprzez ukazanie przemian formalnych i stylowych jakim poddawane były budynki dworcowe prześledzony został proces podnoszenia statusu dworca, stającego się z czasem reprezentacyjną wizytówką stolicy. W latach 1945-1975 dworzec podlegał wielu modernizacjom oraz obrastał w dekoracje będących odbiciem socrealistycznej sztuki okresu PRL. Cezurą czasową jest rok 1975 kiedy nowy dworzec Centralny przejmuje obsługę większości pociągów, a stacja przy Towarowej przestaje pełnić swą dotychczasową rolę, ustępując miejsce nowemu (ówczesnemu) Muzeum Kolejnictwa, które umiejscowiono na byłym dworcu. Funkcja kolejowa zostaje zachowana; jedynie zmienia się przeznaczenie zabudowań oraz infrastruktury przy Towarowej. Muzealne zbiory archiwalne, jak również zabytkowy tabor znajdują tam do dziś swoje miejsce.

Publikacja jest dostępna w sklepie muzealnym w cenie 6 zł.
Katalog „160 lat Warszawsko-Petersburskiej Drogi Żelaznej”
„160 lat Warszawsko-Petersburskiej Drogi Żelaznej. Katalog wystawy”, z tekstem i pod red. Michała Fludzińskiego, Warszawa 2021, oprawa miękka, 36 stron, 129 ilustracji, ISBN 978-83-953336-5-1

Wydawnictwo przygotowane jako katalog wystawy czasowej „160 lat Petersbursko-Warszawskiej Drogi Żelaznej”, zorganizowanej przez Stację Muzeum dzięki dotacji z budżetu Urzędu m.st. Warszawa i Samorządu Województwa Mazowieckiego. Zawiera historię budowy i funkcjonowania tej linii kolejowej – od ukazu cara Mikołaja I o rozpoczęciu budowy drogi żelaznej łączącej Petersburg i Warszawę (1851), aż po dzień dzisiejszy (powojenne granice podzieliły linię, sprowadzając ją do połączeń lokalnych i międzyregionalnych).
„Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny światowej – funkcja, znaczenie i późniejsze wykorzystanie”
Publikacja opracowana na podstawie konferencji pt. „Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny światowej – funkcja, znaczenie i późniejsze wykorzystanie” wydane w ramach zadania o tej samej nazwie.

Środki na realizację tego przedsięwzięcia Stacja Muzeum pozyskała w 2019 r. z programu „E.4.1. Kultura promuje partnerstwa” realizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.

PUBLIKACJA DO POBRANIA w "Pliki do pobrania"
„Czyżewscy, Harbin i Kolej Wschodniochińska"
Dominika Leszczyńska, „Czyżewscy, Harbin i Kolej Wschodniochińska", Warszawa 2019, oprawa miękka ze skrzydełkami i dedykowaną zakładką, rozkładana mapa Kolei Wschodniochińskiej, 112 stron, 89 ilustracji, streszczenie w językach: rosyjskim i angielskim, każdy egzemplarz zafoliowany, ISBN: 978-83-945830-9-5

Publikacja napisana w konwencji reportażu powstała w oparciu o prawdziwe losy Albina Czyżewskiego – Polaka, który przed ponad wiekiem w poszukiwaniu przygód, szczęścia i swojego miejsca na ziemi zdecydował się na wyprawę do dalekich Chin. Tam nie tylko znalazł miłość, założył rodzinę, ale zrobił również zawrotną karierę na kolei.

Harbin w egzotycznej Mandżurii stał się dla wielu naszych rodaków „Małą Polską”. To Polak inż. Szydłowski założył „miasto Sungari”, jak pierwotnie nazywano kolejowy Harbin. To z udziałem Polaków powstawała i działała Kolej Wschodniochińska. Na kartach książki odkryjemy wiele niesamowitych historii, mogących z powodzeniem stać się kanwą filmu sensacyjno-przygodowego. Dodatkowe atuty wydawnictwa to elegancka szata graficzna oraz starannie dobrane fotografie i mapy.

Publikacja ukazała się jako pierwszy tom z serii „Historie kolejowe”. Jest do nabycia w sklepie muzealnym w cenie 55 zł, łącznie z katalogiem wystawy „Kolej w Kraju Czarnego Smoka”.
Katalog „Kolej w Kraju Czarnego Smoka”
„Kolej w Kraju Czarnego Smoka”, katalog wystawy pod red. Dominiki Leszczyńskiej, opisy ilustracji: Jerzy Czajewski, Warszawa 2023, oprawa miękka broszurowa, 24 strony, 40 ilustracji, ISBN: 978-83-969687-0-8

Katalog towarzyszy ekspozycji będącej nową odsłoną wystawy planszowej z 2020 roku pt. „Harbin i Kolej Wschodniochińska”. Powstała ona jako dopełnienie literackiej opowieści o rodzinie Albina Czyżewskiego – budowniczego i wieloletniego pracownika tej drogi żelaznej [por.: Dominika Leszczyńska,  Czyżewscy, Harbin i Kolej Wschodniochińska].
Ekspozycję tworzy blisko czterdzieści archiwalnych fotografii z zasobów Książnicy Pomorskiej im. Stanisława Staszica w Szczecinie, zbiorów własnych Stacji Muzeum oraz archiwów rodzinnych. Wszystkie ilustracje zostały zamieszczone w katalogu i opatrzone komentarzami harbińczyka Jerzego Czajewskiego –  wiceprezesa Klubu Harbińczyków w Szczecinie.

Do wznowienia wystawy skłoniła nas mijająca w 2023 roku 125. rocznica założenia przez ekspedycję inż. Adama Szydłowskiego Miasta Sungari (Harbina) i tym samym początek „Małej Polski w Chinach”, a także okrągłe 120 lat, jakie upłynęło od momentu oddania do użytku Kolei Wschodniochińskiej.

Tytuł wystawy (i katalogu) odwołuje się wprost do chińskiej nazwy rzeki Amur, a zarazem Prowincji Heilongjiang w Mandżurii Północnej (ze stolicą w Harbinie). Harbińczyk Edward Kajdański barwnie pisał o nieprzebranej tajdze Kraju Czarnego Smoka, mokradłach i górskich bezdrożach, a zwłaszcza olbrzymich rzekach, wylewających obficie z początkiem każdego lata. To przez nie u zarania budowy Kolei Wschodniochińskiej musiały się przeprawić pierwsze ekspedycje techniczne, mierząc się w szczególności z bóstwem wodnego żywiołu. W chińskiej tradycji to bowiem smok rozlewa rzeki, wywołuje powodzie oraz sprowadza na rolników susze i głód.

Katalog jest do nabycia w sklepie muzealnym łącznie z książką pt. „Czyżewscy, Harbin i Kolej Wschodniochińska”.
„Dzieje Muzeum Kolejnictwa / Stacji Muzeum w latach 1927-2018”
Publikacja opracowana na konferencję pt. „Promocja historii kolejnictwa”, która odbyła się w dniach
3-4 grudnia 2018 r.

Działanie dofinansowane w 2018 r. z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego na projekt pt. „Promocja historii kolejnictwa”.

PUBLIKACJA DO POBRANIA w "Pliki do pobrania"
„Rola samorządu w rozwoju komunikacji na przykładzie Sochaczewskiej Kolei Sejmikowej oraz Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w 100-lecie odzyskania niepodległości Polski oraz 20-lecie Samorządu Województwa Mazowieckiego”
Wydawnictwo pokonferencyjne stanowi zbiór wystąpień prezentowanych podczas konferencji pod tym samym tytułem, zorganizowanej w dniu 6 listopada 2017 r. w Sali Lustrzanej Stacji Muzeum.

Konferencja i publikacja zostały zrealizowane w ramach dofinansowania z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego w 2017 r. projektu pt. „Rola samorządu w rozwoju komunikacji na przykładzie Sochaczewskiej Kolei Sejmikowej oraz Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w 100-lecie odzyskania niepodległości Polski oraz 20-lecie Samorządu Województwa Mazowieckiego".

PUBLIKACJA DO POBRANIA w "Pliki do pobrania"
„Znaczenie miejsc przyrodniczo cennych oraz edukacji ekologicznej w turystyce"
Wydawnictwo pokonferencyjne stanowi zbiór wystąpień prezentowanych podczas konferencji pod tym samym tytułem, zorganizowanej w dniu 19 października 2016 r. w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Organizacja konferencji „Znaczenie miejsc przyrodniczo cennych oraz edukacji ekologicznej w turystyce” została dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, w formie dotacji, w kwocie 10 735,00 zł.

PUBLIKACJA DO POBRANIA w "Pliki do pobrania"
„Znaczenie miejsc przyrodniczo cennych oraz edukacji..." „Rola samorządu w rozwoju komunikacji na przykładzie..." „Dzieje Muzeum Kolejnictwa / Stacji Muzeum w latach...” „Koleje polowe na ziemiach polskich w okresie I wojny...”

Wybierz grupę wiekową:

Wybierz temat lekcji:

Lekcja oparta jest na tekście wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”. Podczas zajęć dzieci dowiadują się, czym różnią się między sobą wagony oraz jak działa lokomotywa parowa. Godzinne spotkanie wieńczy wspólna recytacja wiersza, stanowiąca idealne połączenie zabawy z nauką.

Czas trwania: 60 min.
Cena: 100 zł od grupy (do 15 dzieci)

Lekcja dostępna w ofercie Kultura za złotówkę.
Już od samego początku istnienia pierwszych pociągów zastanawiano się co zrobić, żeby przejeżdżające parowozy nie stanowiły zagrożenia dla życia ludzi? Od powstania pierwszych parowozów minęło ponad 200 lat, a temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie stracił na ważności.
Podczas warsztatów dowiemy się, jakie są rodzaje przejazdów kolejowych, poznamy znaki drogowe, które informują nas o tym, że zbliżamy się do przejazdu kolejowego oraz co powinniśmy zrobić, gdy zgubimy się na dworcu kolejowym?
Do zajęć warsztatowych będą wykorzystywane materiały audiowizualne Kompanii Kolejowej ABC.

Lekcja muzealna została objęta patronatem honorowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Czas trwania: 60 min
Cena: 100 zł od grupy (do 15 dzieci)
Co to jest kolej i z czego się składa? Czym różni się parowóz od lokomotywy spalinowej i elektrowozu? Skąd parowóz bierze wodę, a pendolino prąd? Na te i inne pytania poszukamy wspólnie odpowiedzi podczas lekcji.

Czas trwania: 60 min
Cena: 100 zł od grupy (do 15 dzieci)
Chcesz zostać modelarzem? Tworzyć miniatury wielkich konstrukcji? Każdy wiek jest dobry na rozpoczęcie przygody z modelarstwem. Przyjdź do nas na zajęcia i przekonaj się, że modelarstwo kolejowe, to nie tylko zabawa, ale też zdobywanie wiedzy technicznej i umiejętności manualnych, które mogą się przydać w niejednej sytuacji... Podczas zajęć każdy uczestnik wykona samodzielnie model lokomotywy z papieru.

Czas: 90 minut
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Książka pt. „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego, to lektura dla uczniów klas trzecich, opowiadająca losy bohaterskiego psa o imieniu Lampo. Podczas zajęć dzieci zobaczą różne rodzaje wagonów, które pełniły czynną służbę w czasach współczesnych autorowi, czyli latach 60. XX wieku. Uczniowie poznają znaczenie pojęć takich jak: zawiadowca, dyżurny ruchu, konduktor i semafor. W trakcie lekcji zostaną omówione zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa w pociągach i na dworcach oraz zagrożenia występujące na przejazdach kolejowych.

Czas: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Podczas tych zajęć zabieramy dzieci w podróż do przeszłości. Opowiadamy o historii kolei, od powstania toru do uruchomienia szybkich kolei. Zaprezentujemy ciekawostki, pokażemy osiągnięcia techniki, które pomogą w rozwijaniu ciekawości otaczającego świata oraz budowaniu pozytywnego stosunku do nauki i techniki.

Czas: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Celem zajęć jest kształtowanie bezpiecznego zachowania na przejazdach i przejściach kolejowych, a także podnoszenie świadomości zagrożeń wynikających z niezachowywania szczególnej ostrożności na terenach kolejowych.

Czas trwania: 60 min
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Podróżowanie koleją to wspaniała przygoda, ale jak zaplanować wycieczkę pociągiem? Co warto wiedzieć przed podróżą koleją? Podczas zajęć dzieci poznają najważniejsze informacje dotyczące planowania podróży. Nauczą się czytać rozkłady jazdy, dowiedzą się na co zwrócić uwagę przy zakupie biletu kolejowego, poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas podróży koleją, a także zasady kulturalnego podróżowania.

Czas trwania: 60 min.
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Podczas zajęć podejmiemy rozważania na temat: patriotyzmu, godła, ojczyzny, honoru, odwagi i bohaterstwa. Dzięki eksponatom muzealnym i opowieściom o historii polskich kolejarzy – uczestników walk z okupantem, te pojęcia wypełni autentyczna i bogata treść. Podczas zajęć uczestnicy zostaną podzieleni na kilkuosobowe zespoły, które będą przygotowywać projekty sztandaru. Praca ma uwzględniać symbole narodowe oraz hasło, które najlepiej odda ich podniosły charakter.

Czas trwania: 90 min
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Listy, pocztówki, telegramy... tradycyjna poczta odchodzi w zapomnienie. Wciąż jednak czerpiemy wielką przyjemność z otrzymywania „papierowej” korespondencji od kogoś bliskiego. Niezależnie od sposobu komunikowania, zasady pozostają niezmienne: grzecznościowa forma zwracania się do odbiorcy, informacja o nadawcy, umiejętność przedstawienia sprawy, której dotyczy korespondencja. W trakcie lekcji uczestnicy zaadresują kartę pocztową, a także zwiedzą wagon, który dawniej pełnił rolę ruchomego urzędu pocztowego.

Czas: 75 min.
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
UWAGA! Lekcja wyłączona jest z programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.

Celem lekcji jest poszerzenie wiedzy na temat zawodów kolejowych. Zajęcia odbywają się w salach wystawowych, skansenie lokomotyw, w sali edukacyjnej oraz w wagonie kolejowym. Uczestnicy wcielają się w role pracowników kolei: maszynisty, konduktora, dyżurnego ruchu i megafonisty dowiadując się na czym polega ich praca. Poprzez zabawę poznają charakterystykę zawodów wykonywanych na kolei.

W grudniu na bazie tej lekcji, organizujemy w jej trakcie spotkanie ze św. Mikołajem. Zamówienia na tę specjalną lekcję przyjmujemy przez cały rok.

Czas trwania: 90 min
Cena (zawiera poczęstunek i upominek): 40 zł/osoba (grupa do 25 dzieci). Opiekunowie bezpłatnie.
Rok 2023 był rokiem wyjątkowym, ze względu na obchody 160. rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego. Mimo iż zakończyło się klęską i represjami miało wielkie znaczenie dla przyszłych pokoleń pragnących wolności, którą dziś możemy się cieszyć. W trakcie zajęć przypomnimy postać Romualda Traugutta, polskiego generała i dyktatora powstania styczniowego, w przypadającą w 2024 roku, 160 rocznicę jego śmierci.  Podczas lekcji zwrócimy uwagę na te ważne wydarzenia historyczne oraz na dzielnych i walecznych kolejarzy biorących udział w Powstaniu Styczniowym.
Celem naszego spotkania będzie rozwijanie zainteresowań oraz rozwijanie wiedzy dotyczącej historii Polski.

Czas trwania: 60 min
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci)
Najbardziej dociekliwi badacze kolei doszukują się jej początków 3 tysiące lat temu, w krajach starożytnego Wschodu. Powszechniejsza jest jednak opinia mówiąca o początkach transportu szynowego w podziemnych kopalniach niemieckich w XV-XVI wieku. Z czasem kolej wyjechała na powierzchnię ziemi, przyczyniając się do rewolucji przemysłowej. „Diabelska maszyna”, jak zwykło się nazywać parowóz – bardzo szybko opanowała świat. Kolejnym krokiem milowym w transporcie kolejowym była lokomotywa spalinowa, a następnie elektryczna, czy wreszcie TGV. Czym jeszcze zaskoczy nas kolej? Podróż do przeszłości kolei uatrakcyjnią, między innymi: pierwsza kareta kolei konnej, pierwsza lokomotywa parowa z początku XIX wieku oraz Lux-Torpeda.

Czas trwania: 60 min
Cena: 60 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Kolej zapewnia bezpieczny i ekologiczny transport ludzi oraz towarów. Jeśli jest prawidłowo rozwinięta i dostarcza usługi na wysokim poziomie - ułatwia nam życie. Uczestnicy lekcji poznają kolej z tej właśnie strony – jako najmniej uciążliwego dla przyrody środka transportu. Jednocześnie będziemy utrwalać w dzieciach postawy cechujące się odpowiedzialnością za środowisko.

Czas trwania: 60 min
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 75 min.
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Podczas zajęć podejmiemy rozważania na temat: patriotyzmu, godła, ojczyzny, honoru, odwagi i bohaterstwa. Dzięki eksponatom i opowieściom o historii polskich kolejarzy – uczestników walk z okupantem, te pojęcia wypełni autentyczna i bogata treść. Podczas zajęć uczestnicy zostaną podzieleni na kilkuosobowe zespoły, które będą przygotowywać projekty sztandaru. Praca ma uwzględniać symbole narodowe oraz hasło, które najlepiej odda ich podniosły charakter.

Czas trwania: 90 min
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Zajęcia mają na celu pokazać rozwój przemysłu i techniki w wieku XIX nazywanym wiekiem pary. Uczniowie poznają historię rewolucji przemysłowej, przyczyny jej gwałtownego rozwoju oraz rolę kolei w kształtowaniu potęgi gospodarczej państw europejskich i ziem polskich. Zaznajomią się również z 19. wiecznymi wynalazkami, a także biografią najważniejszych konstruktorów i inżynierów wieku pary i elektryczności.

Czas trwania: 60 min.
Cena: 100 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Prywatny gabinet, część sypialna, łazienka i sala konferencyjna – zwiedzimy komfortowy wagon kolejowy przeznaczony do użytku wysokich urzędników lub władców. Wagony salonowe są własnością przewoźnika, udostępnianą na zamówienie, albo należą do osoby z nich korzystającej (np. władcy państwa). Salonki przeznaczone do prywatnego użytku władców państw są bogato wyposażane i zdobione. W trakcie lekcji poznamy też inne najsłynniejsze, najbardziej komfortowe i najdroższe pociągi świata. W trakcie lekcji uczestnicy będą mieli okazję zwiedzić niedostępny na co dzień wagon salonowy.

Czas trwania: 75 min.
Cena: 200 zł od grupy (do 25 uczestników) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny jedyny, tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 min
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)
Rozpoznawanie osiągnięć technicznych, które przysłużyły się rozwojowi postępu technicznego, a tym samym człowiekowi to jeden z ważnych elementów w dostrzeganiu wartości techniki. Poznawanie historii osiągnięć technicznych budzi zainteresowanie i kreatywność. Wiąże się z tym również przewidywanie zagrożeń ze strony różnych wytworów techniki i urządzeń technicznych. Zbudujemy świadome podejście w dostrzeganiu postępu technicznego, jako elementów wojny, terroryzmu, zanieczyszczenia środowiska i zagrożeń dla zdrowia. W trakcie zajęć podejmiemy próbę zbudowania postawy obywatela odpowiedzialnego za współczesny i przyszły stan swojego środowiska.

Czas trwania: 75 min.
Cena: 200 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)

Wybierz termin lekcji:

Maksymalna liczba dzieci w grupie szkolnej to 25 osób plus opiekunowie.
Maksymalna liczba dzieci w grupie przedszkolnej to 15 osób plus opiekunowie.

Podaj dane:

Podsumowanie

Lekcja:
Termin:
Imię i nazwisko osoby zamawiającej:
Nazwa szkoły:
Klasa:
Liczba dzieci:
Liczba opiekunów:
Czy w grupie są osoby z niepełnosprawnością?
Liczba osób i rodzaj niepełnosprawności:
Adres:
Kod pocztowy:
Miasto:
Telefon:
E-mail:
Cena:
Dodatkowy komentarz:
*
*