Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności

Ok, zamknij

22 maja 1919 roku rząd nowo odrodzonej Rzeczypospolitej podjął decyzję o budowie Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce SA. Fablok w Chrzanowie. Skrótem telegraficznym, powszechnie używanym później jako nazwa spółki, było: FABLOK (od Fabryka Lokomotyw). Spółka została założona przez inżynierów Piotra Drzewieckiego, Stanisława Karłowskiego, Władysława Jechalskiego i Leopolda Wellisza, wraz z Bankiem Małopolskim w Krakowie i Bankiem Handlowym w Warszawie. Budowa fabryki ruszyła pełną parą w 1921 roku.


Powstała w ciągu trzech lat zabudowa, uznawana jest za wybitne osiągnięcie architektury przemysłowej międzywojennej Polski. Lokalizacja fabryki była podyktowana bliskością zakładów Fitzner&Gamper w Sosnowcu, które dostarczały kotły i odlewy żeliwne. Sąsiedztwo centrali elektrycznej w Sierszy Wodnej zapewniało dogodne dostawy prądu elektrycznego, zaś sąsiedztwo okręgu przemysłowego Zagłębia Dąbrowskiego i Górnośląskiego zabezpieczało sprawne otrzymywanie surowców, węgla, stali i żelaza oraz dopływ wykwalifikowanych robotników.


7 kwietnia 1922 r. z fabryki wyjechał pierwszy parowóz serii Tr21. Ta symboliczna data uznawana jest za początek historii polskiego przemysłu kolejowego. Przemysłu, który wprowadził dopiero co odzyskaną Polskę na światowe tory,  dzięki wytężonej pracy i wysiłkowi największych konstruktorów i inżynierów okresu międzywojennego. Okazja ta skłoniła nas do zorganizowania wystawy czasowej poświęconej początkom kolejnictwa polskiego w niepodległym państwie.


100. rocznica budowy pierwszego polskiego parowozu Tr21 stała się pretekstem do osnucia wokół tematu przewodniego trzech powiązanych z nim zagadnień. Na tle historii fabryki Fablok – pierwszego produkującego tabor kolejowy przedsiębiorstwa naświetlone zostaną również sylwetki pionierów polskiej myśli technicznej, którzy projektując i wdrażając nowatorskie rozwiązania tworzyli nowoczesne lokomotywy, które podbijały światowe rynki i zdobywały laury na międzynarodowych wystawach.

 

Kuratorami wystawy są Beata Młynarska i Hubert Bojarski.


Wystawa została objęta patronatem honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Burmistrza Miasta Chrzanowa.


Partnerami wystawy są: Muzeum w Chrzanowie im. Ireny i Mieczysława Mazarakich, Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie, Cyfrowe Muzeum Ziemi Chrzanowskiej oraz Stowarzyszenie Stacja Chrzanów.

Plakat

Konstruktor. Maszyna. Fabryka. Początki państwa - początki kolei