Od 27.04.2023 r. zapraszamy do Muzeum Warszawskiej Pragi będącej oddziałem Muzeum Warszawy, gdzie będzie dostępna wystawa pt. „Kolej na Pragę”, której jesteśmy partnerem. Wystawa opowiada o dworcach i liniach kolejowych, kolejarzach i pasażerach, którzy z nich korzystali i Pradze, która rosła wokół torów.
HISTORIA KOLEI PRAWOBRZEŻNEJ WARSZAWY
Wystawa „Kolej na Pragę” przybliża historię kolei prawobrzeżnej Warszawy od 1862 roku. Od uruchomienia tu pierwszej linii kolejowej, do 1974 roku, gdy odjechała ostatnia kolejka wąskotorowa do Marek. Opowiada o dalekobieżnych drogach żelaznych: Petersbursko-Warszawskiej, Terespolsko-Warszawskiej, Nadwiślańskiej i Obwodowej oraz podmiejskich kolejkach: Jabłonowskiej i Mareckiej.
Opowieść o dawnych dworcach, pociągach, klimacie podróży i perspektywach przyszłych pasażerów opiera się na zbiorach Muzeum Warszawy, Stacji Muzeum i Muzeum Narodowego w Warszawie.
Na wystawę składają się:
- unikalne portrety,
- rysunki i fotografie,
- dokumenty,
- skrzynie podróżne rodziny Różyckich,
- nietypowe bilety – w tym na Kolej Konną,
- aplikacja umożliwiająca spacer po kolejarskim Nowym Bródnie,
- wspomnienia pasażerów
- i nagrane opowieści kolejarzy, m.in. z okresu II wojny światowej.
Dzięki wystawie poznasz realia dawnych podróży, dowiesz się, jak ubierał się w XIX wieku kolejarz, co pakowała do kufrów elegancka dama oraz jak wyglądały dawny przedział I klasy czy poczekalnia III klasy.
Zobaczysz przedział z fin de siècle’u, modele pociągów, w tym pożyczony specjalnie na tę wystawę podświetlany model Pendolino. Usiądziesz w fotelu maszynisty i sprawdzisz, jak wygląda jazda z perspektywy lokomotywy.
PRZYSZŁOŚĆ KOLEI NA PRADZE
Ostatnia część wystawy to spojrzenie w przyszłość. Transport odpowiada za ponad 30% emisji dwutlenku węgla do atmosfery, kolejowy to zaledwie 0,4% tej emisji. Unia Europejska stawia na zrównoważoną mobilność. Dlatego, w myśl unijnych założeń, do 2050 roku Europę ma połączyć sieć kolei dużych prędkości. Siatka szybkich połączeń kolejowych ma sprawić, że ograniczymy korzystanie z samolotów i samochodów.
Na warszawskiej Pradze prawdopodobnie wzrośnie znaczenie Warszawy Wschodniej jako najważniejszego dworca przesiadkowego po tej stronie Wisły. Istniejąca linia średnicowa łącząca prawy i lewy brzeg stolicy zostanie rozbudowana.
Zdjęcie główne: Henryk Poddębski, Praga, trasa linii średnicowej, 1937, zbiory Muzeum Warszawy