05.12.2023 – Dokumentacja techniczna parowozu Ty23 już dostępna!
Miło jest nam poinformować, że zakończyliśmy realizację zadania pn. „KOLEJny etap ratunkowej digitalizacji dokumentacji technicznej”, którego celem była digitalizacja dokumentacji technicznej parowozu Ty23. Dzięki przyznanej dotacji udało się utrwalić archiwalny materiał w formie cyfrowej. Zgodnie z planem, odwzorowania cyfrowe 1485 sztuk rysunków technicznych zostały już umieszczone na ogólnodostępnej muzealnej platformie https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/.
Przy tej okazji dziękujemy naszym partnerom medialnym, którzy towarzyszyli nam na wszystkich etapach realizacji zadania, a są nimi: „Rynek Kolejowy”, „Świat Kolei”, Koleje Mazowieckie (wydawca tytułu prasowego „KM – Moja Kolej”) oraz Urząd Transportu Kolejowego.
Zachęcamy do odwiedzania Cyfrowej Stacji Muzeum!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie zrealizowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza.
Fot. Piotr Michalski
03.08.2023 – Co nowego w projekcie „KOLEJ na cyfryzację”?
Zgodnie z umową, wykonawca zakończył I etap, obejmujący digitalizację części tomów zabytkowej dokumentacji technicznej. Z końcem lipca otrzymaliśmy dyski z rysunkami technicznymi. Obecnie sprawdzamy poprawność wykonania skanów oraz metadanych opisowych.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie zrealizowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza.
Startuje projekt „KOLEJny etap ratunkowej digitalizacji dokumentacji technicznej”
Jak już wcześniej informowaliśmy, Stacja Muzeum otrzymała 15 000 zł dofinansowania na digitalizację dokumentacji technicznej parowozu Ty23. Dotacja pochodzi ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wkład własny w wysokości 42 650 zł zapewni Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Przedmiotowy materiał archiwalny to około 1420 sztuk rysunków na kalce technicznej i papierze w formatach zbliżonych do A1, A2, A3 i A0, wymagających specjalistycznego sprzętu do skanowania, którym Stacja Muzeum nie dysponuje.
Decyzja o wytypowaniu do digitalizacji akurat tego zbioru rysunków nie była przypadkowa. Dokumentacja wymagała szybkiej cyfryzacji ze względu na pogarszający się stan zachowania i zagrożenie całkowitą destrukcją. Dodatkowym argumentem był fakt, że parowóz Ty23 to konstrukcja zaprojektowana przez wybitnego polskiego inżyniera, Wacława Łopuszyńskiego. Produkowano go początkowo na zlecenie w zakładach w Niemczech i Belgii, a następnie we wszystkich trzech głównych fabrykach taboru kolejowego w kraju: Zakładach H. Cegielski w Poznaniu, Warszawskiej Spółce Budowy Parowozów oraz Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Seria ta, najbardziej rozpowszechniona w latach międzywojennych, stała się niejako symbolem odrodzenia kolei po wojnie i trzonem odradzającego się rodzimego przemysłu. To dlatego tak ważne jest zachowanie dla przyszłych pokoleń tego obszernego zbioru, świadectwa polskiej myśli technicznej.
Co przed nami? W najbliższych dniach przystąpimy do podpisania umowy z wykonawcą usługi oraz naszymi partnerami medialnymi.
O dalszych działaniach związanych z projektem będziemy informować Państwa na bieżąco za pośrednictwem strony internetowej muzeum i mediów społecznościowych, a także naszych partnerów medialnych. Są nimi: „Rynek Kolejowy”, „Świat Kolei”, Koleje Mazowieckie (wydawca magazynu „KM – Moja Kolej”) oraz Urząd Transportu Kolejowego.
Fot. Piotr Kałużyński