Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijKonstrukcja parowozu została opracowana przez Roberta Garbe. Parowozy te, oznaczone jako seria T161, okazały się bardzo dobre w eksploatacji na kolejach pruskich, co przełożyło się na ich dużą liczbę – do 1924 roku powstało 1242 sztuk. W Polsce pierwsze 37 egzemplarzy pojawiło się po I wojnie światowej (oznaczone jako TKw1) a kolejne 129 po II wojnie światowej (oznaczone jako TKw2).
Opisywany egzemplarz o numerze 57 był ostatnim parowozem skreślonym z inwentarza PKP, co miało miejsce 28 grudnia 1976 roku. Następnie przez wiele lat stał na terenie lokomotywowni w Bytomiu. Na inwentarz muzealny został wprowadzony w styczniu 1998 r. krótko po tym, jak trafił do mającego powstać w Krzeszowicach skansenu lokomotyw. W 2007 r. przewieziono go do Krakowa, gdzie znalazł się na jednej z bocznic przy dawnej parowozowni Kraków Płaszów razem z kilkoma innymi egzemplarzami lokomotyw parowych. Po wieloletnich staraniach w grudniu 2023 roku został sprowadzony na skansen Stacji Muzeum w Warszawie.
Producent:
Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG (dawniej Luis Schwartzkopff), Berlin-WildauNumer fabryczny i rok produkcji:
6917/1919Układ osi:
EPrędkość maksymalna:
50 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,2 MPa (12 at)Średnica kół zestawów kołowych:
1 350 mmZapas wody/węgla:
8,0 m³/ 3,0 tMasa w stanie służbowym:
84 900 kgDługość ze zderzakami:
12 660 mm