Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijEgzemplarz pierwszej zbudowanej w odrodzonej Polsce serii parowozów przeznaczonej do ruchu pasażerskiego. Konstrukcja została opracowana w oparciu o dokumentację lokomotywy austriackiej serii 570, zaprojektowanej w 1915 r. przez Maschinen-Fabrik der priv. Österreichisch-ungarischen Staats-Eisenbahn-Gesellschaft, początkowo blisko współpracującej z Fablokiem. W latach 1925-27 zbudowano 60 parowozów serii Os24, które w okresie międzywojennym użytkowano dyrekcjach: Lwów, Stanisławów, Kraków, Warszawa, Radom i Wilno. Po II wojnie PKP odzyskały zaledwie 15 maszyn tej serii. Przekazane do DOKP Lublin pełniły służbę w parowozowniach Lublin, Rozwadów, Zamość i Chełm do 1970 r. Zachowany parowóz Os24-7 to dawny Os24-39. Podczas wojny początkowo znalazł się w dyspozycji kolei sowieckich, następnie użytkowany przez koleje niemieckie otrzymał oznaczenie 33 215. Na PKP powrócił 20.07.1948 r. rewindykowany z Austrii, służbę zakończył w Chełmie, skreślony z inwentarza jako ostatni przedstawiciel serii 17.04.1970 r.
Producent:
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Spółka Akcyjna w Chrzanowie (Fablok)Numer fabryczny i rok produkcji:
147/1926Układ osi:
2’DPrędkość maksymalna:
90 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,4 MPa (14 at)Średnica kół zestawów kołowych:
1000/1750 mmSeria tendra:
25D24 (27D24)Zapas wody/węgla:
25 m³, 7,4 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
147 000 kgDługość ze zderzakami:
20 730 mm