Z okazji przypadającej w tym roku 175. rocznicy otwarcia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej Stacja Muzeum przygotowała wystawę plenerową o tej królowej polskich dróg żelaznych i wiążącej się z nią ściśle historią polskiej kultury, obyczajowości, techniki, gospodarki i polityki. Wystawa przybliża początki kolei, okoliczności jej powstania i funkcjonowania.
Kolej Wiedeńska była pierwszą linią kolejową w Królestwie Polskim i zarazem jedną z najdłuższych linii kolejowych w ówczesnej Europie (307 km). Łączyła Warszawę przez Skierniewice, Piotrków i Częstochowę z Koleją Krakowsko – Górnośląską, a przez nią z Krakowem, Wiedniem i Wrocławiem. Znaczącym faktem było to, że pomimo panującej władzy carskiej Rosji kolej ta powstała z inicjatywy Polaków, zbudowana była przez Polaków i w większości pracowali na niej głównie Polacy, a rozstaw szyn był nie szerokotorowy, jak w Rosji lecz normalnotorowy jak w reszcie Europy.
Głównymi pomysłodawcami i inicjatorami budowy drogi żelaznej był hrabia Henryk Łubieński, jego brat Tomasz Łubieński, Piotr Steinkeller, naczelnym inżynierem Stanisław Wysocki. Wierzyli oni, że w trudnych czasach zaborów wzrost zamożności społeczeństwa poprzez ulepszenie środków komunikacji może zapewnić krajowi utrzymanie tożsamości narodowej. Na trasie „wiedenki” znalazło się 21 miejscowości z dworcami, przy budowie których zatrudniani byli uznani architekci: Henryk Marconi (Warszawa), Teofil Schiller (Grodzisk), Jakub Gay (Żyrardów), Adam Idźkowski (Skierniewice), Jan Heurich. 14 czerwca 1845 r. to dzień otwarcia pierwszego odcinka kolei z Warszawy do Grodziska.
Z tej okazji uroczysta inauguracja wystawy odbyła się właśnie w Grodzisku w parku im. Hr. Skarbków. Obecnie wystawa prezentowana jest na terenie Muzeum w Łowiczu (ul. Stary Rynek 5/7). Potrwa ona do 25.09.2020 r.
Wystawa była prezentowana:
25.08.-25.09.2020 r. na terenie Muzeum w Łowiczu Ul. Stary Rynek 5/7
25.09- 30.11.2020 r.na terenie Muzeum Historycznego Skierniewic ul. Stefana Batorego 64 J