Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijWykorzystując pozostawione przez Niemców półfabrykaty w zakładach Schichau w Elblągu, oraz na podstawie niemieckiej dokumentacji, w 1946 r. przystąpiono do montażu w zakładach HCP w Poznaniu parowozów oznaczonych mianem serii Ty43. Odpowiadały one zaprojektowanej w 1943 r. wzmocnionej konstrukcji parowozu wojennego niemieckiej serii 42. Do 1949 r. zbudowano 126 lokomotyw serii Ty43, z których odbiorcą 124 były PKP, a pozostałych dwóch przemysł węglowy. Kilkanaście pierwszych maszyn rozpoczęło służbę w DOKP Wrocław, aczkolwiek wkrótce wraz z pozostałymi parowozami trafiły one na obszar dyrekcji: Lublin, Poznań i Szczecin. Na początku lat 50-tych włączono do serii Ty43 parowozy Ty3 oraz egzemplarze użytkowane dotąd przez przemysł węglowy. Zakończenie eksploatacji tych typowo towarowych lokomotyw, które z konieczności użytkowano w okresie schyłkowym również w ruchu osobowym, nastąpiło na początku dekady lat 90-tych. Lokomotywa ze Stacji Muzeum Ty43-17 zakończyła służbę w Sędziszowie, skreślona z inwentarza PKP 2.07.1982 r.
Producent:
H. Cegielski Spółka Akcyjna, PoznańNumer fabryczny i rok produkcji:
1045/1947Układ osi:
1’EPrędkość maksymalna:
80 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,6 MPa (16 at)Średnica kół zestawów kołowych:
850/1400 mmSeria tendra:
32D47Zapas wody/węgla:
32 m³/ 12 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
151 000 kgDługość ze zderzakami:
23 000 mm