Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijCentralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu w latach 1959-60 opracowało dokumentację spalinowej lokomotywy manewrowej typu 9D. W projekcie przewidziano zastosowanie jako źródła napędu czterosuwowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Wola 1DVSa/31 (krajowej produkcji), z chłodzeniem wyposażonym w automatyczny układ regulacji systemu Voith Heidenheim oraz importowanej przekładni (J.M.Voith AG, St. Pölten), składającej się z dwóch sterowanych pneumatycznie przetworników. W lokomotywie zastosowano napęd grupowy na trzy osie za pomocą wiązarów sprzężonych ze ślepym wałem, którego przekładnia (BM/ST/2) była również elementem pozyskanym z importu (Voith). W latach 1961-63 chrzanowski Fablok dostarczył PKP trzy egzemplarze prototypowe, które oznaczono serią SM25 i numerami inwentarzowymi 001-003. Nowe lokomotywy miały być alternatywą dla budowanej całkowicie w kraju spalinowej lokomotywy manewrowej z przekładnią elektryczną serii SM30. Okres próbnej eksploatacji wykazał szereg zalet. Egzemplarz SM25-002 zakończył służbę w lokomotywowni Kraków Płaszów i skreślony z inwentarza PKP 1.11.1973 r. został zaoferowany Sanockiej Fabryce Autobusów. Do Muzeum Kolejnictwa lokomotywę formalnie przekazano 24.09.1980 r.
Lokomotywa została poddana kompleksowej konserwacji w 2020 r.
Producent:
Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego, ChrzanówNumer fabryczny i rok produkcji:
5427/1962Układ osi:
CPrędkość maksymalna:
30 - manewrowa/60 - liniowa km/hRodzaj przekładni:
hydraulicznaŚrednica kół zestawów kołowych:
1100 mmZapas paliwa:
1100 lMasa w stanie służbowym:
37 400 kgDługość ze zderzakami:
8 644 mm