Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijProdukcja nowych parowozów pospiesznych serii Pt47 podjęta w 1948 r. w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie oraz w poznańskich zakładach HCP była oparta o zmodyfikowaną dokumentację przedwojennego parowozu Pt31, zaprojektowanego przez Biuro Konstrukcyjne Fabloku pod kierunkiem inż. Kazimierza Zembrzuskiego. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne wynikały z postępu technicznego i unifikacji z budowaną równolegle serią parowozów towarowych Ty45. W latach 1948-51 PKP otrzymały 180 nowych lokomotyw serii Pt47 (120 Fablok i 60 HCP), które dostarczono do parowozowni. Podobnie jak jej pierwowzór, seria Pt47 okazała się doskonała do wyznaczonych jej zadań. W ramach modernizacji większość lokomotyw wyposażono w mechaniczne podajniki węgla, eliminujące wysiłek fizyczny przy obsłudze paleniska. Parowozy pozostały w intensywnej eksploatacji do końca dekady lat 80-tych. Znajdujący się w ekspozycji Stacji Muzeum parowóz Pt47-104 skreślono z inwentarza PKP w lokomotywowni Rozwadów 4.05.1989 r.
Producent:
Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, PoznańNumer fabryczny i rok produkcji:
1302/1949Układ osi:
1’D1’Prędkość maksymalna:
110 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,5 MPa (15 at)Średnica kół zestawów kołowych:
1000/1850/1200 mmSeria tendra:
32D74 (34D48, 33D48)Zapas wody/węgla:
32 m³/ 9 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
172 700 kgDługość ze zderzakami:
23 920 mm