Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijWybudowany w belgijskiej wytwórni pod niemieckim zarządem okupacyjnym parowóz beztendrowy z kotłem na parę nasyconą jest przedstawicielem serii przeznaczonej do prac manewrowych w zakładach przemysłowych. Konstrukcja jego wywodzi się z produkowanego przez fabryki belgijskie w latach 1904-27 dla kolei państwowych typu 23 (późniejszego 53). Lokomotywa, zachowana jako jedna z dwóch eksploatowanych w Polsce, ze względu na rodowód i cechy budowy jest bardzo cennym egzemplarzem. Zbudowano ją na zamówienie koncernu przemysłowego Gräflich Schaffgotsch’sche Werke GmbH, dla kopalni węgla „Gräfin Johanna” w Bobrku (Bytom), która w 1945 r. jako kopalnia „Bobrek” weszła w skład Rudzkiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego, a następnie (od 1.04.1957 r.) Bytomskiego ZPW. Parowóz ten nabyty w celu obsługi bocznicy nowego szybu „Berve” („Barbara”), przyłączonego do macierzystej kopalni po 1939 r., przepracował w pracy manewrowej blisko 40 lat - do końca 1981 r.
Producent:
Société Anonyme des Ateliers de Construction de la Meuse, SclessinNumer fabryczny i rok produkcji:
4147/1942Układ osi:
DPrędkość maksymalna:
40 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,2 MPa (12 at)Średnica kół zestawów kołowych:
1100 mmZapas wody/węgla:
6 m³/1,5 tMasa w stanie służbowym:
46 000 kgDługość ze zderzakami:
10 250 mm