Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijPozytywne wyniki eksploatacji na PKP dziesięciu lokomotyw spalinowych DVM-2, zakupionych w 1958 r. w węgierskiej firmie MÁVAG, które otrzymały znak serii Lwe58 (od 1960 r. SM40), przyczyniły się do decyzji zakupu kolejnych egzemplarzy. W latach 1961-68 firma Ganz-MÁVAG dostarczyła dla PKP 263 lokomotywy serii SM41 (prócz tego ponad 100 egzemplarzy dla przemysłu), które w stosunku do serii SM40 zbudowano z pewnymi zmianami konstrukcyjnymi. Posiadały 16-sto cylindrowy silnik spalinowy Ganz-Jendrassik typu XVI Jv 170/240 połączony z prądnicą główną prądu stałego (działającą również jako rozrusznik), z której zasilano 4 silniki trakcyjne, napędzające poprzez przekładnie zębate zestawy kołowe. W stosunku do wcześniej zbudowanych pojazdów wprowadzono między innymi: uproszczony układ sterowania pracą silnika spalinowego, odmienne rozwiązanie układu jego chłodzenia, sprzęgło kłowe umożliwiające przy rozruchu odłączenie wentylatora silnika spalinowego. Lokomotywy wyposażono w sterowanie wielokrotne, pozwalające (po połączeniu ze sobą gniazd elektrycznych) kierowanie z jednej kabiny np. dwoma sprzęgniętymi pojazdami. Zakończenie pracy ostatniej lokomotywy SM41 nastąpiło w 2000 r. w lokomotywowni Grudziądz.
Lokomotywa została poddana kompleksowej konserwacji w 2020 r.
Producent:
Ganz-MÁVAG, BudapesztNumer fabryczny i rok produkcji:
986/1966Układ osi:
Bo’Bo’Prędkość maksymalna:
80 km/hRodzaj przekładni:
elektrycznaŚrednica kół zestawów kołowych:
1040 mmZapas paliwa:
1000 lMasa w stanie służbowym:
62 000 kgDługość ze zderzakami:
11 290 mm