Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijCysterna budowy niemieckiej, zbudowana na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, z nitowanym zbiornikiem, na podwoziu niemieckiej budowy ujednoliconej (tzw. „wymiennej”) o konstrukcji stalowej, nitowanej. Zarówno wielkość, jak i osprzęt zbiornika wskazują na fakt, że był to wagon przeznaczony do przewozu olejów.
Pierwotnie wagon wyposażony był w budkę hamulcową na pomoście, a także w hamulec powietrzny zespolony systemu Kunze-Knorr, które zostały zdemontowane w późniejszym okresie jego eksploatacji.
Wagon został zbudowany na zamówienie nieustalonej firmy niemieckiej i jako tzw. wagon „prywatny”, włączony został do taboru kolei niemieckich DRG, a po roku 1945 został przejęty przez PKP.
Prawdopodobnie w latach pięćdziesiątych, cysterna ta przeznaczona została do użytku wewnętrznego PKP i oznaczono ją wówczas numerem inwentarzowym PKP 0858 633. W latach siedemdziesiątych XX wieku wagon oznaczony został nowym numerem PKP 881 041 oraz serią Xr. W tym czasie wagon służył do przewozu oleju napędowego i pozostawał w dyspozycji Lokomotywowni Łuków, na terenie ówczesnej Centralnej DOKP. Po wycofaniu wagonu z eksploatacji, Lokomotywownia Łuków przekazała go w 1996 roku do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Producent:
nieznany (Niemcy)Numer fabryczny i rok produkcji:
ok. 1928Pełna nazwa:
Dwuosiowy wagon cysterna, budowy niemieckiejOznaczenie typu (DRG):
nie było stosowaneOznaczenie serii (DRG):
nie było stosowaneOznaczenia serii PKP:
1945-51: R; od 1951: Rh; od ok. 1954: XrDługość ze zderzakami:
8 800 mmRozstaw osi:
4 000 mmDługość zbiornika:
~ 6 100 mmŚrednica zbiornika:
~ 1 700 mmPojemność:
130 hlGranica obciążenia:
16,0 tMasa własna:
10 000 kgHamulec:
ręczny i przewód główny; pierwotnie: Kunze-Knorr (Kk-G) i ręcznyRodzaj łożysk:
ślizgowe (Pa2)Prędkość maksymalna:
80 km/h