Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijW połowie lat dwudziestych ubiegłego wieku, powołane do życia w roku 1920 koleje niemieckie Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG), podjęły decyzję o zamawianiu znormalizowanego taboru wagonowego, tzn. budowanego na podstawie ujednoliconej dokumentacji technicznej, przy równoczesnym zachowaniu zasady pełnej wymienności części i podzespołów, a co szczególnie ważne - z zachowaniem określonych tolerancji wymiarowych. Zasada ta dotyczyła stosowania w nowych konstrukcjach nie tylko ujednoliconych części i podzespołów np. układu biegowego, hamulcowego i cięgłowo-zderznego, ale także np. stosowania wyłącznie znormalizowanych profili walcowanych, czy też elementów wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego. Powstało w ten sposób wiele nowych typów wagonów zarówno osobowych, jak i towarowych, o konstrukcji ujednoliconej, określanych w Niemczech mianem tzw. „budowy wymiennej” (niem. Austauschbau). Niemieckie wagony osobowe budowy „wymiennej”, których dostawy dla DRG rozpoczęto w roku 1927, były wagonami o całkowicie stalowej, nitowanej konstrukcji nadwozia i podwozia.
Prezentowany wagon, jest typowym przedstawicielem wspomnianej wyżej generacji wagonów, zbudowanym już zgodnie z zachowaniem zasady pełnej wymienności części. Niestety dokładny rok budowy tego wagonu, ani jego producent nie są znane. Wiadomo natomiast, że został on wyprodukowany jako jeden z 500 wagonów pasażerskich niemieckiego typu BCi-29, ówczesnej klasy 2/3, dostarczonych dla kolei DRG w latach 1929-30, aż przez 5 różnych wytwórni niemieckich. Wagon ten został przejęty przez PKP po roku 1945 i aż do roku 1956 – jako wagon klasy 2/3 – nosił oznaczenie serii BCi. W roku 1956, w związku z wprowadzoną przez większość europejskich zarządów kolejowych (w tym również przez PKP) tzw. „reformą klas”, wagon ten stał się wagonem klasy 1/2, bez dokonywania jakichkolwiek zmian w wyposażeniu wnętrza. W odróżnieniu od wielu innych wagonów tego typu, które zostały gruntownie zmodernizowane przez PKP na początku lat siedemdziesiątych XX wieku, wagon posiada zachowany oryginalny układ hamulcowy systemu Kunze/Knorr, z zaworem rozrządczym Kkp i urządzeniem przestawczym „Towarowy-Osobowy”.
Aż do zakończenia służby na PKP w końcu lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, był on eksploatowany głównie w ruchu lokalnym. W 1979 roku, w związku z obchodami jubileuszu 50-lecia stacji postojowej Szczęśliwice, został przekazany do Warszawy z DOKP Wrocław. W wagonie urządzona została Izba Pamięci i Tradycji Wagonowni Warszawa Szczęśliwice. W 2012 roku został przekazany Muzeum Kolejnictwa.
Producent:
nieznany (Niemcy)Numer fabryczny i rok produkcji:
ok. 1930Pełna nazwa:
Dwuosiowy wagon pasażerski przechodni, niemieckiej budowy ujednoliconejOznaczenie typu (DRG):
BCi-29Oznaczenia serii PKP:
1945-56: BCi; 1956-68: ABi; po 1968: ABiDługość ze zderzakami:
13 920 mmRozstaw osi:
8 500 mmIlość miejsc (kl.1/2):
16/34Masa własna:
~20 000 kgOgrzewanie:
parowe niskoprężneOświetlenie:
elektryczneHamulec:
Kunze-Knorr (Kk-GP) i ręcznyRodzaj łożysk:
ślizgowe (Pa2)Prędkość maksymalna:
80 km/h