Funkcja, forma i idea były kluczowe dla rozwoju architektury dworców kolejowych w Polsce międzywojennej. Połączenie przeznaczenia budynku, jego wyglądu i znaczenia umożliwiało tworzenie indywidualnych rozwiązań, które po latach wciąż zachwycają logiką i artystycznym pięknem.
Architektura dworców łączyła różne kierunki artystyczne, wyrażając ideę niepodległego państwa, a dworce miały być widocznym symbolem ducha polskiego i znakiem odradzającego się państwa.
Wystawa opowiada historię zmieniającej się architektury polskich dworców kolejowych lat 20. I 30. XX wieku. W ciągu dwudziestu lat architektura kolejowa przekształcała się, kładąc przede wszystkim nacisk na znalezienie jej narodowego wyrazu. Silnie odczuwano potrzebę budowania architektury, która obwieszczałaby przynależność ziem odradzającego się państwa do ojczystej tradycji.
Budownictwo kolejowe miało do spełnienia rolę niezwykle ważną – rolę propagandową. Dworce kolejowe miały być widocznym znakiem ducha polskiego dla wszystkich przejeżdżających przez stację podróżnych. Architektura budynków dworcowych miała integrować kulturowo – za pomocą stylu – zjednoczone z trzech zaborów ziemie. Dworce kolejowe stanowiły zawsze wizytówkę miasta, kraju. Ich forma miała więc szczególnie podkreślać polski charakter krajobrazu. Architekturę dworców tworzyły współgrające ze sobą elementy pochodzące z wcześniejszych nurtów w sztuce.
W latach 20. XX w. dominowały formy nawiązujące do polskiego dworu szlacheckiego: rozłożyste, przysadziste bryły, otynkowane elewacje, kolumnowe ganki, wysoki, stromy, łamany bądź mansardowy dach, wyższy w części centralnej z niższymi aneksami bocznymi – co podkreślało patriotyzm i narodowy styl, tzw. styl polski.
Od połowy lat 20. XX w. zaczęto wprowadzać modernizm, który symbolizował postęp cywilizacyjny. Ów postęp stanowił kontynuację poszukiwań specyficznej, narodowej odmiany modernizmu. Promowano wówczas awangardowe eksperymenty oparte na wykorzystaniu nowych technologii w budownictwie *stal, żelazo, beton. Zamiast nawiązywać do tradycji narodowej świadczyły o cywilizacyjnym zaawansowaniu kraju, budując jego prestiż. Formy modernistyczne łączące nawiązania do sztuki ludowej i współczesnego art. deco, zaczęto utożsamiać ze stylem państwowym II RP.
Wystawa posługuje się nowoczesnymi trendami wystawienniczymi, z elementami multimedialnej ekspozycji.
Wstęp wolny.
Patronami medialnymi wystawy są: Raport Kolejowy, Rynek Kolejowy, Stalowe Szlaki, Świat Kolei, Architektura-Murator, Kolejowy Portal, Nakolei.pl, Po kolei z Kuleckim oraz Koleje Mazowieckie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Sfinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.