Dwudziestolecie międzywojenne, to okres budowania kolei, która stała się symbolem rozwoju młodego państwa. Dokonania kolejnictwa w II Rzeczpospolitej, to przykład tego, jak wiele można osiągnąć dzięki poczuciu wspólnoty. Kolejarze polscy stanowili wyjątkowy przykład jedności i solidarności. Polskie Koleje Państwowe stworzyły dla tysięcy swych pracowników stabilne miejsca pracy oraz zawód kojarzony z zaufaniem i szacunkiem. Dzięki wysiłkowi organizacyjnemu w ciągu niecałych 20 lat udało się scalić odrębne systemy transportowe funkcjonujące pod trzema zaborami, wprowadzić sprawnie działające władze i służby kolejowe, uruchomić własny przemysł taboru kolejowego, wykształcić kadrę pracowniczą, zmodernizować stan techniczny linii kolejowych i zwiększyć prędkości pociągów.
Do największych sukcesów tamtego okresu należy zaliczyć: wybudowanie Magistrali Węglowej ze Śląska do Gdyni, nagrodę Grand Prix dla parowozu Pm36-1 na Światowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w 1937 r., produkcję luksusowych salonek, spalinowa Luxtorpeda bijąca rekordy prędkości, budowę w Warszawie jednego z największych i najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie i wiele innych.
Ekspozycję uzupełnią oryginalne muzealia oraz modele najbardziej znanych parowozów polskich produkowanych w okresie międzywojennym.
Fot. Marcin Brzomiński