Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności

Ok, zamknij
Od 25 października do 11 listopada 2017 roku naszą mobilną wystawę pt. "Ciuchcie Warszawskie" można zobaczyć w Międzypokoleniowym Centrum Edukacji przy ul. Radosnej 11 w Warszawie 7 dni w tygodniu od w godz. 9:00-19:00, która to placówka jest filią Centrum Kultury Wilanów.
Historia kolei dojazdowych sięga XIX w. Już wtedy były ważnym ogniwem łączącym ludność okolicznych miejscowości z Warszawą. Na podstawie powstałych linii planowano i tworzono całe założenia urbanistyczne i architektoniczne. W XX wieku, mimo ciężaru wojen i kolejnych okupacji, koleje dojazdowe były tym, co integrowało i spajało mentalność mieszkańców okolicznych miejscowości. Były swego rodzaju symbolem normalności w trudnych czasach.

Na wystawie została przybliżona historia siedmiu kolejek:


Kolei Wilanowskiej – nieistniejącej wąskotorowej kolei dojazdowej, która kursowała dawniej z Warszawy do Wilanowa, Powsina i Konstancina, stając się z czasem częścią kolejki grójeckiej.


Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej (dawniej Grójecka Kolej Dojazdowa) – dawniej kolei dojazdowej, współcześnie kursującej jako linia turystyczna na trasie Piaseczno - Tarczyn.


Kolei Młocińskiej – istniejącej w latach 1929–1943 normalnotorowej, prywatnej kolei, łączącej Warszawę z Młocinami, Łomiankami i składnicą amunicji w Palmirach w Puszczy Kampinoskiej.


Kolei Mareckiej – istniejącej od 1897 do 1974 roku kolei wąskotorowej umożliwiającej w ostatnim okresie kursowania dotarcie z Radzymina i Marek na Pragę.


Kolei Jabłonowskiej (zwanej także koleją karczewską) – kursującej dawniej z Jabłonny przez Warszawę do Karczewa i Starej Miłosny.


Kolei Poligonowej – wojskowej linii wąskotorowej kursującej z Rembertowa, obsługującej także transport cywilny.


Osobno potraktowana została Warszawska Kolej Dojazdowa, która jako oddzielny twór odgrywała i nadal odgrywa rolę nie tylko transportową, ale wręcz kulturotwórczą.
Kolei Wilanowskiej – nieistniejącej wąskotorowej kolei dojazdowej, która kursowała dawniej z Warszawy do Wilanowa, Powsina i Konstancina, stając się z czasem częścią kolejki grójeckiej.

Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej (dawniej Grójecka Kolej Dojazdowa) – dawniej kolei dojazdowej, współcześnie kursującej jako linia turystyczna na trasie Piaseczno - Tarczyn.

Kolei Młocińskiej – istniejącej w latach 1929–1943 normalnotorowej, prywatnej kolei, łączącej Warszawę z Młocinami, Łomiankami i składnicą amunicji w Palmirach w Puszczy Kampinoskiej.

Kolei Mareckiej – istniejącej od 1897 do 1974 roku kolei wąskotorowej umożliwiającej w ostatnim okresie kursowania dotarcie z Radzymina i Marek na Pragę.

Kolei Jabłonowskiej (zwanej także koleją karczewską) – kursującej dawniej z Jabłonny przez Warszawę do Karczewa i Starej Miłosny.

Kolei Poligonowej – wojskowej linii wąskotorowej kursującej z Rembertowa, obsługującej także transport cywilny.

Osobno potraktowana została Warszawska Kolej Dojazdowa, która jako oddzielny twór odgrywała i nadal odgrywa rolę nie tylko transportową, ale wręcz kulturotwórczą.

mobilnawystawa