Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijLokomotywy tej serii zaprojektowano w Polsce z przeznaczeniem do obsługi pociągów pasażerskich, w celu wsparcia wysłużonych parowozów Ok1 i Ok22. Ogółem w latach 1951-54 zbudowano 116 egzemplarzy, z których 112 zakupiły PKP, a pozostałe 4 wyeksportowano do Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Konstrukcja parowozów wykorzystywała najnowsze rozwiązania techniczne. Stojak kotła i przekroje kanałów przepływowych pary cylindrów silnika opracowano według wzorów amerykańskich, znanych z lokomotyw Tr201/203 i Ty246. W schyłkowym okresie trakcji parowej największymi skupiskami przedstawicieli serii Ol49 były lokomotywownie: Przeworsk, Sierpc, Ełk, Żagań, Jarocin i Wolsztyn. Kres eksploatacji nastąpił na początku lat 90-tych, aczkolwiek przez kolejne dwie dekady zachowano w stanie czynnym kilka parowozów tej serii w lokomotywowni Wolsztyn, którymi obsługiwano ruch miejscowy. Muzealny egzemplarz, Ol49-21, rozpoczął służbę w Kutnie, zakończył ją w Ełku – skreślony z inwentarza PKP 22.10.1993 r.
Producent:
Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego, Chrzanów (Fablok)Numer fabryczny i rok produkcji:
2623/1952Układ osi:
1’C1’Prędkość maksymalna:
100 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,6 MPa (16 at)Średnica kół zestawów kołowych:
850/1750/850 mmSeria tendra:
25D49Zapas wody/węgla:
25 m³, 12 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
144 900 kgDługość ze zderzakami:
20 675 mm