Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijEksponat jest przedstawicielem znormalizowanych parowozów pospiesznych kolei niemieckich DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) serii 03, których produkcję w latach 1930-1937 (w liczbie 298 egzemplarzy) podjęły prócz BMAG także firmy: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH (Berlin-Hennigsdorf), Friedrich Krupp AG Lokomotivfabrik (Essen) i Henschel &Sohn (Kassel). Lokomotywy przeznaczono do pracy na liniach o nawierzchni dopuszczającej nacisk osi 18 t. W latach 1945-46 PKP przejęło 35 takich maszyn, które w przeciągu swej służby stacjonowały w parowozowniach: Poznań Osobowa, Bydgoszcz Główna, Iława, Toruń i Olsztyn. Parowozy Pm2 odegrały ważną rolę w obsłudze ruchu pospiesznego i zostały zapamiętane przez personel trakcyjny jako bardzo udana konstrukcja. Zakończenie eksploatacji serii nastąpiło w 1978 r. Lokomotywa Pm2-34 (oznaczenie DRG 03 273) po skreśleniu z inwentarza PKP 22.11.1978 r. z inicjatywy pracowników lokomotywowni Bydgoszcz Główna została starannie odrestaurowana i do 1995 r. była eksponowana na terenie bydgoskiej stacji.
Producent:
Berliner Maschinenbau AG vormals L. Schwartzkopff (BMAG)Numer fabryczny i rok produkcji:
10629/1936Układ osi:
2’C1’Prędkość maksymalna:
130 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,6 MPa (16 at)Średnica kół zestawów kołowych:
1000/2000/1250 mmSeria tendra:
34D44Zapas wody/węgla:
34 m³, 10 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
173 800 kgDługość ze zderzakami:
23 905 mm