Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijPrzedstawiciel znormalizowanych parowozów pospiesznych kolei niemieckich DRG (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) serii 03.10, zbudowanych w latach 1939 w liczbie 60 egzemplarzy. Seryjną produkcję poprzedziły próby i badania aerodynamiczne. Lokomotywy dla zmniejszenia oporu powietrza wyposażono w opływową otulinę, trzycylindrowy bliźniaczy silnik parowy, nowoczesny układ hamulcowy z zaworem rozrządczym Knorr Kssbr, umożliwiający automatyczne dostosowanie przebiegu procesu hamowania do prędkości jazdy oraz urządzenia systemu samoczynnego hamowania (Indusi). PKP po II wojnie przejęły 9 takich maszyn, oznaczając mianem serii Pm3. Użytkowano je w obsłudze pociągów pospiesznych w parowozowniach: Poznań Osobowa, Iława, Bydgoszcz Główna, Olsztyn i Toruń Główny. Prezentowany egzemplarz Pm3-5 (oznaczenie DRG 03 1015) skreślono z inwentarza PKP 19.02.1967 r.
Producent:
Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-HennigsdorfNumer fabryczny i rok produkcji:
14926/1940Układ osi:
2’C1’Prędkość maksymalna:
150 km/h (od 1941 r. ograniczona do 140 km/h)Nadciśnienie pary w kotle:
1,6 MPa (16 at)Średnica kół zestawów kołowych:
1000/2000/1250 mmSeria tendra:
32D3Zapas wody/węgla:
34 m³, 10 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
179 100 kg