Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijNa zlecenie Ministerstwa Komunikacji pod kierunkiem prof. Antoniego Xsiężopolskiego (członka Rady Technicznej MK), biuro konstrukcyjne zakładów H. Cegielskiego w Poznaniu w 1929 r. opracowało dokumentację parowozu przeznaczonego do prowadzenia na odcinku Chojnice – Tczew – Malbork niemieckich ciężkich pociągów pospiesznych – tranzytowych do Prus Wschodnich. Wyprodukowano tylko trzy prototypy, które otrzymały oznaczenie serii Pu29. Był to jednocześnie najdłuższy parowóz pospieszny PKP – 24 620 mm, przez co nie mieścił się na większości obrotnic i posiadał największe pole powierzchni rusztu obsługiwanego ręcznie. Z dalszej produkcji lokomotyw Pu29 zrezygnowano na rzecz bardziej uniwersalnego parowozu Pt31, zaprojektowanego i zbudowanego w chrzanowskim Fabloku. W okresie międzywojennym maszyny Pu29 stacjonowały w Chojnicach. Po wojnie na PKP pojawił się tylko jeden egzemplarz tej serii – rewindykowany w kwietniu 1949 r. dawny Pu29-3, który otrzymał numer inwentarzowy „1”. Po dwudziestu latach służby w DOKP Gdańsk został wycofany z ruchu w lokomotywowni Toruń i skreślony z inwentarza 20.03.1970 r.
Producent:
H. Cegielski Spółka Akcyjna, PoznańNumer fabryczny i rok produkcji:
200/1931Układ osi:
2’D1’Prędkość maksymalna:
110 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,5 MPa (15 at)Średnica kół zestawów kołowych:
860/1850/1200 mmSeria tendra:
32D29Zapas wody/węgla:
32 m³/ 9 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
181 300 kgDługość ze zderzakami:
24 620 mm