Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności
Ok, zamknijBudowę nowej serii oznaczonej jako Ty51 zlecono w całości Zakładom Przemysłu Metalowego im J. Stalina w Poznaniu (pod taką nazwą w latach 1950-56 występowały zakłady H. Cegielskiego). W latach 1953-58 wykonano 232 lokomotywy. Spośród 24 parowozów przemysłowych aż 21 przekazano do Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Lokomotywy Ty51 zbudowano z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technicznych, między innymi wszystkie wyposażono w mechaniczne podajniki węgla. Pierwsze dostawy objęły parowozownie obsługujące magistrale towarowe. Od początku dekady lat 80-tych głównie na obszarze Wschodniej DOKP znaczna ilość parowozów tej serii wycofana z ruchu utrzymywana była w zapasie długotrwałym. Zakończenie eksploatacji ostatnich egzemplarzy na PKP nastąpiło z początkiem lat 90-tych. Kilka lokomotyw użytkowanych przez przemysł węglowy trafiło na PKP. Wśród nich egzemplarz Ty51-228, który 29.08.1971 r. rozpoczął służbę w Kielcach, zakończył w Dęblinie (ostatni miesiąc pracy - maj 1987 r.). Skreślony z inwentarza 4.05.1989 r.
Producent:
Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, PoznańNumer fabryczny i rok produkcji:
2627/1958Układ osi:
1’EPrędkość maksymalna:
80 km/hNadciśnienie pary w kotle:
1,6 MPa (16 at)Średnica kół zestawów kołowych:
850/1450 mmSeria tendra:
27D51Zapas wody/węgla:
27 m³/ 20,5 tMasa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem:
188 900 kgDługość ze zderzakami:
23 025 mm