Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności

Ok, zamknij

Od 22 listopada 2024 roku można oglądać wystawę czasową pt. „Architektura dworców kolejowych 1918-1939”. 


Funkcja, forma i idea – te trzy wartości miały dominujący wpływ na rozwój architektury dworców kolejowych w Polsce w okresie międzywojennym. Zależność pomiędzy zadaniem budynku, jego wyglądem i znaczeniem, dawała pole do poszukiwania indywidualnych rozwiązań, które dziś, po blisko 100 latach wciąż zachwycają logiką układów, pięknem artystycznym i ponadczasowym przesłaniem. Ich architektura fascynuje ze względu na różnorodność kierunków artystycznych, które kształtowały wygląd budowli w tym okresie. Tworzono je według odmiennych zasad estetycznych i w różny sposób wyrażano w nich ideę niepodległego państwa. W Polsce w okresie międzywojennym budowanie dworców kolejowych było znakiem odradzającego się państwa, a gmach dworcowy miał być przede wszystkim komunikatem, wybrzmiewającym w przestrzeni miasta.


Wystawa „Architektura dworców kolejowych 1918-1939” prezentuje historię zmieniającej się architektury dworców kolejowych lat 20. i 30. XX wieku w II RP. W ciągu dwudziestu lat architektura kolejowa przekształcała się, kładąc przede wszystkim nacisk na znalezienie jej narodowego wyrazu. Silnie odczuwano potrzebę budowania architektury, która obwieszczałaby przynależność ziem odradzającego się państwa do ojczystej tradycji.


Budownictwo kolejowe miało do spełnienia rolę niezwykle ważną – rolę propagandową. Dworce kolejowe miały być widocznym znakiem ducha polskiego dla wszystkich przejeżdżających przez stację podróżnych. Architektura budynków dworcowych miała integrować kulturowo – za pomocą stylu – zjednoczone z trzech zaborów ziemie. Dworce kolejowe stanowiły zawsze wizytówkę miasta, kraju. Ich forma miała więc szczególnie podkreślać polski charakter krajobrazu. Architekturę dworców tworzyły współgrające ze sobą elementy pochodzące z wcześniejszych nurtów w sztuce. Dominującym źródłem inspiracji były formy polskiego renesansu, baroku  lub klasycyzmu. Dworce przyjmowały formy polskiego dworu szlacheckiego w latach 20. XX wieku, aby z czasem podążając za nowoczesnością zmieniać formy na modernistyczne w zgodzie ze zmieniającym się nurtem w sztuce lat trzydziestych. W okresie międzywojennym celowo powracano w architekturze do tradycji dworku szlacheckiego, co stało się wyrazem patriotyzmu i przywiązania do przeszłości. Typowy szlachecki dwór charakteryzował się bielonymi ścianami, gankiem wspartym na kolumnach i łamanym dachem mansardowym. Na lata dwudzieste ubiegłego wieku przypada apogeum ruchu budowlanego na polskiej kolei naznaczonego estetyką stylu narodowego. Najbardziej charakterystycznymi elementami projektów dworców w stylu polskim były rozłożyste, przysadziste bryły, otynkowane elewacje, kolumnowe ganki, wysoki, stromy, łamany bądź mansardowy dach, wyższy w części centralnej z niższymi aneksami bocznymi. Całości dopełniają dekoracyjne neobarokowe czy neorenesansowe szczyty wieńczące wejściowe ryzality lub poprzeczne pawilony. Pochyłość narożnych szkarp otaczających budynki nadaje im masywności, a rzeźbiarskie formy szczytów i zwieńczenia wież dynamizmu i lekkości. Ich cechą wspólną są też wysokie półkoliście wieńczone otwory okienne i drzwiowe, szczególnie w części przyziemia.


Nowym modelem polskiego patriotyzmu, zwróconego ku przyszłości stał się od połowy lat 20. XX wieku  modernizm. Ten nurt w sztuce i architekturze był znakiem identyfikującym postęp cywilizacyjny oferowany przez epokę nowoczesną. Ów postęp stanowił kontynuację poszukiwań specyficznej, narodowej odmiany modernizmu. Promowano wówczas awangardowe eksperymenty oparte na wykorzystaniu nowych technologii w budownictwie *stal, żelazo, beton. Zamiast nawiązywać do tradycji narodowej świadczyły o cywilizacyjnym zaawansowaniu kraju, budując jego prestiż. Formy modernistyczne łączące nawiązania do sztuki ludowej i współczesnego art. deco, zaczęto utożsamiać ze stylem państwowym  II RP.

 

  • Wystawa jest dostępna w godzinach otwarcia muzeum do 31 grudnia 2025 roku. 

 

 


Patronami medialnymi wystawy są: Raport KolejowyRynek KolejowyStalowe SzlakiŚwiat KoleiArchitektura-MuratorKolejowy PortalNakolei.plpo kolei z kuleckim oraz Koleje Mazowieckie.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Sfinansowano ze Środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

 

Fot. Marcin Brzomiński

 

Katalog do wystawy „Architektura dworców kolejowych 1918-1939”

Wystawa "Architektura..."

Wybierz grupę wiekową:

Wybierz temat lekcji:

Lekcja muzealna oparta jest na wierszu Juliana Tuwima „Lokomotywa”, który wprowadza dzieci w świat kolei. Podczas zajęć dzieci poznają różne rodzaje wagonów. Dowiedzą się, czym różni się wagon pasażerski od towarowego, jakie towary można przewozić koleją oraz jak wyglądały wagony załadunkowe w przeszłości. Zobaczą z bliska eksponaty, a także lokomotywę parową. Dzieci będą również pracować z tekstem wiersza. Spotkanie to połączenie literatury, nauki i zabawy sprawia, że najmłodsi uczestnicy z ciekawością odkryją świat pociągów.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na kolei. W trakcie zajęć dowiemy się jakie są rodzaje przejazdów kolejowych, poznamy znaki drogowe, które informują nas o tym, że zbliżamy się do przejazdu kolejowego oraz co powinniśmy zrobić, gdy zgubimy się na dworcu.
Podczas warsztatów użyte zostaną materiały audiowizualne Kampanii Kolejowe ABC.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Wyrusz z nami w fascynującą podróż przez historię kolei - od pierwszych parowozów aż po nowoczesne składy elektryczne. Jak zmieniały się lokomotywy na przestrzeni lat? Co je napędzało i jakie miały znaczenie dla rozwoju transportu? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź podczas wspólnego zwiedzania. W trakcie zajęć będziemy mieli okazję wcielić się w konstruktorów rozwijając przy tym wyobraźnię, współpracę i kreatywne myślenie.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Chcesz zostać modelarzem? Tworzyć miniatury wielkich konstrukcji? Każdy wiek jest dobry na rozpoczęcie przygody z modelarstwem. Przyjdź do nas na zajęcia i przekonaj się, że modelarstwo kolejowe, to nie tylko zabawa, ale też zdobywanie wiedzy technicznej i umiejętności manualnych, które mogą się przydać w niejednej sytuacji. Podczas zajęć każdy uczestnik wykona samodzielnie model lokomotywy z papieru.

Czas: 90 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Książka „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego, to lektura dla uczniów klas trzecich, opowiadająca losy bohaterskiego psa o imieniu Lampo. Podczas zajęć dzieci zobaczą różne rodzaje wagonów, które pełniły czynną służbę w dawnych czasach. Uczniowie poznają znaczenie pojęć takich jak: zawiadowca, dyżurny ruchu, konduktor i semafor, a także zapoznają się z fragmentami książki.

Czas: 60 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas zajęć zabieramy dzieci w podróż do przeszłości, by opowiedzieć im historię kolei od parowozów, aż po współczesne pociągi. Dzieci poznają najważniejsze etapy rozwoju transportu kolejowego, usłyszą ciekawostki związane z dawnymi podróżami i zobaczą, jak technika zmieniała się na przestrzeni lat. Prowadzący opowiedzą o osiągnięciach techniki, które zachęcą dzieci do poznawania otaczającego świata.

Czas: 60 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na kolei. Uczestnicy zajęć dowiedzą się jak bezpiecznie zachowywać się na przejazdach i przejściach kolejowych oraz poznają jak unikać zagrożeń wynikających z braku ostrożności na terenach kolejowych.

Podczas warsztatów użyte zostaną materiały audiowizualne Kampanii Kolejowe ABC.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podróżowanie koleją to wspaniała przygoda, ale jak zaplanować wycieczkę pociągiem? Co warto wiedzieć przed podróżą? Podczas zajęć dzieci poznają najważniejsze informacje dotyczące planowania wyjazdu. Dowiedzą się na co zwrócić uwagę przy zakupie biletu kolejowego, poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas podróży koleją, a także zasady kulturalnego podróżowania.  W trakcie lekcji uczestnicy wcielą się w podróżnych, przed którymi stoi zadanie przygotowania się do wycieczki.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas lekcji muzealnej uczestnicy wyruszą w niezwykłą podróż przez historię kolei. Dowiedzą się, gdzie i kiedy powstała oraz jaką rolę odegrała w rozwoju przemysłu i codziennego życia ludzi. Zwiedzając ekspozycję muzeum, zobaczą z bliska różne modele dawnych pociągów – od najstarszych wagonów i lokomotyw po bardziej nowoczesne rozwiązania techniczne. Dzięki połączeniu opowieści z bezpośrednim kontaktem z eksponatami, dzieci lepiej zrozumieją rozwój kolei i z ciekawością spojrzą na świat techniki.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Maszynista, kierownik pociągu, dyżurny ruchu to tylko niektóre z zawodów kolejowych. Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z różnymi profesjami związanymi z polską koleją. Aktywnie zwiedzając tabor oraz przyglądając się eksponatom poznamy bliżej codzienność pracowników kolei. W trakcie zajęć wspólnie odkryjemy jakie tajemnice skrywa ten rodzaj pracy.

Czas trwania: 60 – 75 min.
Cena: 250 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie).

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 - 75 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W trakcie lekcji muzealnej uczniowie poznają sylwetki kolejarzy, którzy zapisali się na kartach historii w walce o niepodległość Polski. Konkretne przykłady pozwolą na zrozumienie istotnej roli pracowników kolei jako grupy społecznej, która zasłużyła się w przywróceniu ojczyzny na mapy świata. Elementem zajęć będzie zwiedzanie pociągu pancernego, jedynego zachowanego eksponatu tego typu w Europie.

Czas trwania: 60 - 75 min
Cena: 250 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 - 75 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na wyjątkową lekcję muzealną stworzoną z myślą o najmłodszych odkrywcach. W trakcie zajęć będziemy korzystać z materiałów przygotowanych przez muzealną maskotkę – Maszynistę Rysia. Dzieci będą miały okazję zobaczyć sale wystawowe oraz zabytkowy tabor kolejowy. Nasze spotkanie to połączenie zwiedzania oraz kreatywnego działania warsztatowego.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Dawniej sposoby komunikowania się wyglądały zupełnie inaczej. Zamiast SMSa czy wiadomości internetowej wysyłano listy, telegramy i pocztówki z podróży. Podczas lekcji muzealnej uczestnicy poznają jeden ze sposobów korespondowania w czasach, gdy nie istniały telefony i Internet, oraz jak ważną rolę odgrywała poczta w życiu codziennym

W trakcie zwiedzania zobaczymy dawny wagon pocztowy, a następnie dzieci otrzymają pocztówkę, którą samodzielnie wypełnią.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na niezwykłe zajęcia, podczas których dzieci będą zwiedzać wystawy  z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez naszą muzealną maskotkę - Maszynistę Rysia. Będziemy mieć okazję dokonać pomiarów wielkości fizycznych przy użyciu specjalnych urządzeń. Po wspólnym spacerze uczestnicy wezmą udział w kreatywnych warsztatach manualnych.

Lekcja odbywa się w ramach projektu „Lokomotywa wiedzy”.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Fizyka na kolei to zajęcia, które pokazują, jak zasady fizyki, szczególnie termodynamiki, znajdują zastosowanie w transporcie kolejowym. Podczas zwiedzania uczniowie poznają działanie silników parowych, spalinowych i elektrycznych, dowiadują się, jak energia cieplna zamienia się w pracę oraz jak temperatura wpływa na elementy kolei.

Lekcja odbywa się w ramach projektu „Lokomotywa wiedzy”.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Lekcja muzealna dla  szkół średnich, podczas której uczniowie poznają historie inżynierów oraz fizyków mających ogromny wpływ na rozwój kolejnictwa w Polsce i na świecie. Poznają nie tylko osiągnięcia, ale także ich zastosowania w praktyce. Zajęcia pokazują, jak nauka i technika łączą się w kolejnictwie. Uczestnicy mają okazję odkryć, jak fizyka napędzała rozwój kolei, infrastruktury i nowoczesnych rozwiązań technicznych.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jak podróżowano w czasach Stanisława Wokulskiego, głównej postaci powieści „Lalka”. Będą mieli okazję zwiedzić zabytkowy wagon salonowy, poznać jego historię i przeznaczenie, a także poczuć się jak członkowie dawnej socjety. W trakcie spotkania wykorzystujemy  fragmenty lektury dotyczące podróżowania w XIX wieku. Lekcja pozwala na zapoznanie się z tematyką kolejową dzięki powieści Bolesława Prusa.

Czas trwania: 60 – 75 min.]

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.

Wybierz termin lekcji:

Maksymalna liczba uczestników w grupie to 25 osób plus opiekunowie.
Maksymalna liczba dzieci w grupie przedszkolnej to 15 osób plus opiekunowie.

Podaj dane:

Maksymalna liczba uczestników to 50. W przypadku liczniejszych grup prosimy o kontakt telefoniczny lub za pomocą poczty e-mail.

Ze względu na przekroczenie maksymalnej liczby uczestników grupa została podzielona i zarezerwowane zostaną dwie lekcje.

Podsumowanie

Lekcja:
Termin:
Imię i nazwisko osoby zamawiającej:
Nazwa szkoły:
Klasa:
Liczba dzieci:
Liczba opiekunów:
Czy w grupie są osoby z niepełnosprawnością?
Liczba osób i rodzaj niepełnosprawności:
Adres:
Kod pocztowy:
Miasto:
Telefon:
E-mail:
Cena:
Dodatkowy komentarz:
*
*