Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności

Ok, zamknij
Rysunek przedstawia zespół budynków stacyjnych z wysoką wieżą w centralnym punkcie. Wokół rozlega się otwarta przestrzeń z kilkoma postaciami oraz wagonami kolejowymi. Nad budynkiem widoczny jest napis:

Na stacji towarowej, równolegle do magazynów znajdowały się tory do bezpośredniego przeładunku towarów masowych (wapno, węgiel, cegła) w relacji „wagon-platforma konna” . Nad jednym z torów zbudowano bramową dźwignicę do przenoszenia dużych lub ciężkich towarów. Równolegle do nich, mniej więcej w odległości ok. 20 m znajdował się magazyn zbożowy o wymiarach ok. 98 m x 10 m (Z notatek A. Paszke).

„Była to wiata, na podmurówce z cegły, z drewnianym pomostem. Dwuspadowy dach przykryto tekturą smołowcową. Do budynków użyteczności publicznej, znajdujących się na terenie stacji, należały jeszcze dwie murowane czołowo-boczne rampy z pochylnią ułatwiającą ekspedycję towarów oraz zagroda dla zwierząt zbudowane przy zbiegu ulic Okopowej i Kolejowej. Na zachód od omawianej grupy zabudowań usytuowano obiekty służące administracji i pracownikom kolei. W ich skład wchodził dom mieszkalny dla kolejarzy zatrudnionych przy linii obwodowej. Położony był przy ul. Kolejowej” (E. Leszczyńska op. cit. w przyp. 1).

"Na zachód od magazynów towarowych, w rejonie ul. Tunelowej, rozmieszczono składy węgla oraz dużą parowozownię wraz z zapleczem, którą przedstawia powyższa rycina będąca w zbiorach Stacji Muzeum. Założono ją na planie prostokąta o wymiarach ok. 104 m x 43 m z 36 miejscami postojowymi, do których dostęp zapewniały dwie przesuwnice. Przy parowozowni zlokalizowano obrotnicę i punkt obrządzania parowozów z żurawiem wodnym (podobny żuraw wodny o wydajności 150 l wody/min można dziś zobaczyć w Muzeum Kolejnictwa). W przeszłości w takie żurawie zaopatrzone były wszystkie większe stacje kolejowe, a służyły one do napełniania wodą parowozów. Oprócz tego zaplecze posiadało również kanał rewizyjny i pomost do nawęglania. Całość uzupełniała stacja wodna z wieżą ciśnień widoczna na powyższej rycinie. Był tam również budynek z biurem nadzorcy, kuźnią, stolarnią, magazynami i pomieszczeniami przeznaczonymi do czyszczenia lamp. W skład zabudowań stacji wchodził jeszcze dom dla dozorcy składu węgla. Był to parterowy budynek założony na planie prostokąta, z czerwonej cegły z oknami zwieńczonymi łukami oraz z dwuspadowym dachem. Najdalej od ul. Towarowej położonym budynkiem był dom noclegowy pracowników kolei. Był położony w otoczeniu parkowym. Założony na planie prostokąta, dwukondygnacyjny i również murowany z cegły. Cały obszar stacji był położony ok. 1 m niżej niż poziom torów szlakowych, ale starannie wyrównany teren uniemożliwiał zbiegnięcia wagonów, które w latach siedemdziesiątych XIX w. często jeszcze nie miały hamulców. Budowa nowej stacji towarowej Drogi Warszawsko-Wiedeńskiej była dużym przedsięwzięciem. O jego rozmiarze niech świadczy fakt, że na zajętym terenie ułożono ponad 15 km torów i prawie 100 rozjazdów, w tym - po raz pierwszy zastosowane w Polsce, 3 tzw. rozjazdy angielskie (rozjazd angielski - to skrzyżowanie torów z dwóch kierunków, z którego można jechać w dwa inne kierunki). Doprowadzono oświetlenie, do wszystkich istotnych miejsc na stacji. Było tam 42 punktów świetlnych zasilanych gazem doprowadzonym z gazowani na Solcu. W ciągu lat stację stale rozbudowywano. Pierwsza rozbudowa rozpoczęła się już w 1880 r., aż do przełomu stuleci zajmowany obszar powiększył się o dalsze place leżące przy ul. Okopowej na północ i na zachód od ul. Tunelowej. W tym samym czasie znacznie zwiększyła się ilość i długość torów - np. w okolicy magazynów ekspedycyjnych liczba torów wzrosła z 9 do 21. Nowe tory przybyły m.in. na nowo zajętych placach wzdłuż ul. Okopowej, a także na terenie zajmowanym do tej pory na składy węgla, przeniesione poza ul. Tunelową. Aby umożliwić kierowanie pociągów z drogi wprost na Linię Obwodową wykonano podejście biegnące łukiem przez zachodnie tereny wsi Czyste. Wielkie zmiany, które zaszły w ciągu pierwszych 25 lat istnienia stacji towarowej świadczą o szybko zwiększającym się ruchu obsługującym coraz liczniejszych odbiorców i nadawców w Warszawie. Nie bez znaczenia jest też fakt wzajemnych zależności pomiędzy stacją towarową i jej bocznicami, a rozwijającą się wokół dzielnicą przemysłową, jaką z biegiem lat stawała się dawna wieś Wola" (A. Paszke, „Dworce Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej”, Oddział I, Warszawa – Skierniewice 1845-19120, Warszawa 1986, str. 11-12.).

Dzięki budowie linii obwodowej wraz mostem kolejowym koło Cytadeli stacja towarowa jak również Dworzec Wiedeński normalnotorowej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej uzyskały połączenie z szerokotorowymi kolejami Warszawsko-Petersburską i Warszawsko-Terespolską leżącymi na prawym brzegu Wisły. W latach 1905-1908, obok mostu kolejowego zbudowano drugi most w odległości 32 m. Na poziomie górnym posiadał również dwa tory obu szerokości. Poziomy dolne obu mostów były przeznaczone dla ruchu drogowego i pieszego.
Wieża ciśnień oraz parowozownia na stacji towarowej DŻWW, 1876 r.
Rysunek przedstawia zespół budynków stacyjnych z wysoką wieżą w centralnym punkcie. Wokół rozlega się otwarta przestrzeń z kilkoma postaciami oraz wagonami kolejowymi. Nad budynkiem widoczny jest napis:

Remiza parowozów


Wybierz grupę wiekową:

Wybierz temat lekcji:

Lekcja muzealna oparta jest na wierszu Juliana Tuwima „Lokomotywa”, który wprowadza dzieci w świat kolei. Podczas zajęć dzieci poznają różne rodzaje wagonów. Dowiedzą się, czym różni się wagon pasażerski od towarowego, jakie towary można przewozić koleją oraz jak wyglądały wagony załadunkowe w przeszłości. Zobaczą z bliska eksponaty, a także lokomotywę parową. Dzieci będą również pracować z tekstem wiersza. Spotkanie to połączenie literatury, nauki i zabawy sprawia, że najmłodsi uczestnicy z ciekawością odkryją świat pociągów.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na kolei. W trakcie zajęć dowiemy się jakie są rodzaje przejazdów kolejowych, poznamy znaki drogowe, które informują nas o tym, że zbliżamy się do przejazdu kolejowego oraz co powinniśmy zrobić, gdy zgubimy się na dworcu.
Podczas warsztatów użyte zostaną materiały audiowizualne Kampanii Kolejowe ABC.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Wyrusz z nami w fascynującą podróż przez historię kolei - od pierwszych parowozów aż po nowoczesne składy elektryczne. Jak zmieniały się lokomotywy na przestrzeni lat? Co je napędzało i jakie miały znaczenie dla rozwoju transportu? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź podczas wspólnego zwiedzania. W trakcie zajęć będziemy mieli okazję wcielić się w konstruktorów rozwijając przy tym wyobraźnię, współpracę i kreatywne myślenie.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Chcesz zostać modelarzem? Tworzyć miniatury wielkich konstrukcji? Każdy wiek jest dobry na rozpoczęcie przygody z modelarstwem. Przyjdź do nas na zajęcia i przekonaj się, że modelarstwo kolejowe, to nie tylko zabawa, ale też zdobywanie wiedzy technicznej i umiejętności manualnych, które mogą się przydać w niejednej sytuacji. Podczas zajęć każdy uczestnik wykona samodzielnie model lokomotywy z papieru.

Czas: 90 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Książka „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego, to lektura dla uczniów klas trzecich, opowiadająca losy bohaterskiego psa o imieniu Lampo. Podczas zajęć dzieci zobaczą różne rodzaje wagonów, które pełniły czynną służbę w dawnych czasach. Uczniowie poznają znaczenie pojęć takich jak: zawiadowca, dyżurny ruchu, konduktor i semafor, a także zapoznają się z fragmentami książki.

Czas: 60 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas zajęć zabieramy dzieci w podróż do przeszłości, by opowiedzieć im historię kolei od parowozów, aż po współczesne pociągi. Dzieci poznają najważniejsze etapy rozwoju transportu kolejowego, usłyszą ciekawostki związane z dawnymi podróżami i zobaczą, jak technika zmieniała się na przestrzeni lat. Prowadzący opowiedzą o osiągnięciach techniki, które zachęcą dzieci do poznawania otaczającego świata.

Czas: 60 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na kolei. Uczestnicy zajęć dowiedzą się jak bezpiecznie zachowywać się na przejazdach i przejściach kolejowych oraz poznają jak unikać zagrożeń wynikających z braku ostrożności na terenach kolejowych.

Podczas warsztatów użyte zostaną materiały audiowizualne Kampanii Kolejowe ABC.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podróżowanie koleją to wspaniała przygoda, ale jak zaplanować wycieczkę pociągiem? Co warto wiedzieć przed podróżą? Podczas zajęć dzieci poznają najważniejsze informacje dotyczące planowania wyjazdu. Dowiedzą się na co zwrócić uwagę przy zakupie biletu kolejowego, poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas podróży koleją, a także zasady kulturalnego podróżowania.  W trakcie lekcji uczestnicy wcielą się w podróżnych, przed którymi stoi zadanie przygotowania się do wycieczki.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas lekcji muzealnej uczestnicy wyruszą w niezwykłą podróż przez historię kolei. Dowiedzą się, gdzie i kiedy powstała oraz jaką rolę odegrała w rozwoju przemysłu i codziennego życia ludzi. Zwiedzając ekspozycję muzeum, zobaczą z bliska różne modele dawnych pociągów – od najstarszych wagonów i lokomotyw po bardziej nowoczesne rozwiązania techniczne. Dzięki połączeniu opowieści z bezpośrednim kontaktem z eksponatami, dzieci lepiej zrozumieją rozwój kolei i z ciekawością spojrzą na świat techniki.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Maszynista, kierownik pociągu, dyżurny ruchu to tylko niektóre z zawodów kolejowych. Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z różnymi profesjami związanymi z polską koleją. Aktywnie zwiedzając tabor oraz przyglądając się eksponatom poznamy bliżej codzienność pracowników kolei. W trakcie zajęć wspólnie odkryjemy jakie tajemnice skrywa ten rodzaj pracy.

Czas trwania: 60 – 75 min.
Cena: 250 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie).

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 - 75 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W trakcie lekcji muzealnej uczniowie poznają sylwetki kolejarzy, którzy zapisali się na kartach historii w walce o niepodległość Polski. Konkretne przykłady pozwolą na zrozumienie istotnej roli pracowników kolei jako grupy społecznej, która zasłużyła się w przywróceniu ojczyzny na mapy świata. Elementem zajęć będzie zwiedzanie pociągu pancernego, jedynego zachowanego eksponatu tego typu w Europie.

Czas trwania: 60 - 75 min
Cena: 250 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 - 75 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na wyjątkową lekcję muzealną stworzoną z myślą o najmłodszych odkrywcach. W trakcie zajęć będziemy korzystać z materiałów przygotowanych przez muzealną maskotkę – Maszynistę Rysia. Dzieci będą miały okazję zobaczyć sale wystawowe oraz zabytkowy tabor kolejowy. Nasze spotkanie to połączenie zwiedzania oraz kreatywnego działania warsztatowego.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Dawniej sposoby komunikowania się wyglądały zupełnie inaczej. Zamiast SMSa czy wiadomości internetowej wysyłano listy, telegramy i pocztówki z podróży. Podczas lekcji muzealnej uczestnicy poznają jeden ze sposobów korespondowania w czasach, gdy nie istniały telefony i Internet, oraz jak ważną rolę odgrywała poczta w życiu codziennym

W trakcie zwiedzania zobaczymy dawny wagon pocztowy, a następnie dzieci otrzymają pocztówkę, którą samodzielnie wypełnią.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na niezwykłe zajęcia, podczas których dzieci będą zwiedzać wystawy  z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez naszą muzealną maskotkę - Maszynistę Rysia. Będziemy mieć okazję dokonać pomiarów wielkości fizycznych przy użyciu specjalnych urządzeń. Po wspólnym spacerze uczestnicy wezmą udział w kreatywnych warsztatach manualnych.

Lekcja odbywa się w ramach projektu „Lokomotywa wiedzy”.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Fizyka na kolei to zajęcia, które pokazują, jak zasady fizyki, szczególnie termodynamiki, znajdują zastosowanie w transporcie kolejowym. Podczas zwiedzania uczniowie poznają działanie silników parowych, spalinowych i elektrycznych, dowiadują się, jak energia cieplna zamienia się w pracę oraz jak temperatura wpływa na elementy kolei.

Lekcja odbywa się w ramach projektu „Lokomotywa wiedzy”.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Lekcja muzealna dla  szkół średnich, podczas której uczniowie poznają historie inżynierów oraz fizyków mających ogromny wpływ na rozwój kolejnictwa w Polsce i na świecie. Poznają nie tylko osiągnięcia, ale także ich zastosowania w praktyce. Zajęcia pokazują, jak nauka i technika łączą się w kolejnictwie. Uczestnicy mają okazję odkryć, jak fizyka napędzała rozwój kolei, infrastruktury i nowoczesnych rozwiązań technicznych.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jak podróżowano w czasach Stanisława Wokulskiego, głównej postaci powieści „Lalka”. Będą mieli okazję zwiedzić zabytkowy wagon salonowy, poznać jego historię i przeznaczenie, a także poczuć się jak członkowie dawnej socjety. W trakcie spotkania wykorzystujemy  fragmenty lektury dotyczące podróżowania w XIX wieku. Lekcja pozwala na zapoznanie się z tematyką kolejową dzięki powieści Bolesława Prusa.

Czas trwania: 60 – 75 min.]

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.

Wybierz termin lekcji:

Maksymalna liczba uczestników w grupie to 25 osób plus opiekunowie.
Maksymalna liczba dzieci w grupie przedszkolnej to 15 osób plus opiekunowie.

Podaj dane:

Maksymalna liczba uczestników to 50. W przypadku liczniejszych grup prosimy o kontakt telefoniczny lub za pomocą poczty e-mail.

Ze względu na przekroczenie maksymalnej liczby uczestników grupa została podzielona i zarezerwowane zostaną dwie lekcje.

Podsumowanie

Lekcja:
Termin:
Imię i nazwisko osoby zamawiającej:
Nazwa szkoły:
Klasa:
Liczba dzieci:
Liczba opiekunów:
Czy w grupie są osoby z niepełnosprawnością?
Liczba osób i rodzaj niepełnosprawności:
Adres:
Kod pocztowy:
Miasto:
Telefon:
E-mail:
Cena:
Dodatkowy komentarz:
*
*