Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka Prywatności

Ok, zamknij
Budynek dworca kolejowego z napisem

Jednocześnie przystąpiono do budowy hali odjazdowej tymczasowego Dworca Głównego łącząc ją z istniejącą zabudową starych magazynów. „Prace rozpoczęto w listopadzie 1945 r. Jak podaje inż. Tadeusz Mazurek, jeden z projektantów dworca, na budowę zużyto 800 000 sztuk cegieł, 300 ton cementu, 100 ton wapna i 250 m3 drewna. Koszt postawienia hali głównej dworca wyniósł 50.700 000 zł. 12 lipca 1946 r, 10 dni przed terminem, nastąpiło uroczyste otwarcie Tymczasowego Dworca Głównego przy ul. Towarowej 3. Poświęcenia nowego obiektu dokonał Proboszcz Parafii św. Jakuba Ks. Prałat Stanisław Mystkowski. Projekt dworca opracowany był w Wydziale Budynków Ministerstwa Komunikacji. Głównym architektem był arch. inż. Wiktor Ballogh. Współpracowali z nim inż. T. Mazurek i inż. W. Borsuk. Swoją pomocą służył także inż. Walenty Broda, konstruktor specjalnych, drewnianych stropów własnego pomysłu (E. Leszczyńska, „Zabudowa Stacji Towarowej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oraz Tymczasowy Dworzec Główny – rys historyczny”, Warszawa, str. 3).

Osoba Inż. Arch. Wiktora Ballogha zasługuje na uwagę, bowiem był on architektem wykształconym i uformowanym przez polskie, międzywojenne, najlepsze wzorce i to z nich czerpał inspiracje do swoich projektów.

Wiktor Ballogh urodził się w 1894 r. w Kamieńcu Podolskim. Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej ze stopniem Inżyniera-Architekta w 1929 r. Swoją pracę dyplomową pisał pod kierunkiem Prof. Czesława Przybylskiego (projektanta międzywojennego Dworca Głównego w Al. Jerozolimskich.

Wiktor Ballogh wyszedł więc, ze szkoły mistrza modernizmu polskiego. Wpływ tego stylu widać wyraźnie w architekturze budynku hali odjazdowej byłego Dworca Głównego przy ul. Towarowej 3. Obecnie mieści się w nim jedna z sal wystawowych Stacji Muzeum. Budynek ten zwraca uwagę swoim rozmachem i przestronnością wnętrza. Architekt położył tu nacisk na funkcję, jaką miał spełniać, pomijając jakiekolwiek ozdoby. Budynek posiada charakterystyczną konstrukcję przekrycia dachem w kształcie łuku. Sklepienie wykonane jest z drewna. Innym przykładem charakteryzującym przedwojenną szkołę, w jakiej architekt ten został ukształtowany jest budynek Teatru Ateneum na warszawskim Powiślu, zaprojektowany przez niego w 1951 r.

Założenia arch. Wiktora Ballogha - jako projektanta dworca głównego miały spełnić następujące warunki:
- miał to być dworzec typu czołowego
- z pawilonami bocznymi przebudowanymi z istniejących magazynów
- z pawilonem czołowym całkowicie nowo wybudowanym budynkiem, łączącym pawilony boczne
- tory odjazdu pociągów dalekobieżnych miały się znajdować między pawilonami bocznymi.

Nowy pawilon czołowy usytuowano na zachód od budynku ekspedycji, istniejącego tu od 1875 r. i w większości ocalałego po II wojnie światowej. Powierzchnia hali dworcowej wewnątrz pawilonu wynosiła 600 m2 przy szerokości 15 m i wysokości ok. 11 m. Do hali prowadziły dwa wejścia: południowe (główne) od strony placu postojowego i północne (pomocnicze). Wewnątrz umieszczono 10 kas, dwa kioski, zakład fryzjerski, pomieszczenia recepcyjne i służbowe oraz ubikacje. Po stronie północnej i południowej znajdowały się dwie antresole o powierzchni 150 m2 każda. Na antresoli południowej znajdowała się czytelnia, a na północnej bufet. Kubatura całości wynosiła 8000 m3.

Hala główna dworca (pawilon czołowy) założony był na planie prostokąta zorientowanego w kierunku północ-południe. Pawilon ten posiadał 3 kondygnacje. Przylegał do niej od wschodu parterowy aneks z płaskim dachem, a od zachodu dwa skrzydła boczne na planie wydłużonych prostokątów: dłuższego północnego i krótszego południowego (dawne magazyny stacji towarowej) i poprzeczny łącznik.

"Pawilon czołowy murowany z cegły i otynkowany, wzmocniony był zbrojonymi słupami połączonymi żelbetowym wieńcem" (E. Leszczyńska, "Zabudowa Stacji Towarowej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oraz Tymczasowy Dworzec Główny - rys historyczny", Warszawa, str. 3). Halę główną przykrywał dach kolebkowy. "Konstrukcja stropodachu wykonana została z profili i ściągów stalowych oraz drewnianych, giętych i łukowych"(Dr hab. prof. Stanisław Januszewski, „Opinia o wartościach historyczno-technicznych dawnej stacji kolejowej Warszawa Główna Towarowa (Warszawa Główna Osobowa), infrastruktury kolejowej, budowli i budynków”, Polski Komitet TICCIH).

"Elewacja frontowa i północna pawilonu czołowego miała zadaszone, dwudzielne wejścia poprzedzone schodami. Wejścia były 8-osiowe, w pozostałych kondygnacjach 9-osiowe. Między oknami wpisanymi w wieńczący łuk odcinkowy biegły filary pionowe będące jedynym wertykalnym akcentem elewacji. Okna pierwszej i drugiej kondygnacji są prostokątne, z wyjątkiem strefy szczytu, gdzie są zwieńczone łukiem odcinkowym" (E. Leszczyńska, "Zabudowa Stacji Towarowej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oraz Tymczasowy Dworzec Główny - rys historyczny", Warszawa, str. 3).

Architektura Hala Dworca Głównego pawilonu ma swoje korzenie w polskim modernizmie lat międzywojennych. Jest jednak przykładem bardziej rygorystycznej odmiany tego stylu - funkcjonalizmu. Podobnie jak modernizm zakłada on odejście od dekoracyjnej stylizacji budowli. Jest jednak terminem węższym i wyklucza jakiekolwiek odstępstwa od zasad tworzenia architektury prostej i funkcjonalnej.
Wejście od strony południowej na Dworzec Główny (obok dawny dom ekspedycyjny stacji towarowej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej), ok. 1949 r.
Budynek dworca kolejowego z napisem

Warszawa Główna


Wybierz grupę wiekową:

Wybierz temat lekcji:

Lekcja muzealna oparta jest na wierszu Juliana Tuwima „Lokomotywa”, który wprowadza dzieci w świat kolei. Podczas zajęć dzieci poznają różne rodzaje wagonów. Dowiedzą się, czym różni się wagon pasażerski od towarowego, jakie towary można przewozić koleją oraz jak wyglądały wagony załadunkowe w przeszłości. Zobaczą z bliska eksponaty, a także lokomotywę parową. Dzieci będą również pracować z tekstem wiersza. Spotkanie to połączenie literatury, nauki i zabawy sprawia, że najmłodsi uczestnicy z ciekawością odkryją świat pociągów.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na kolei. W trakcie zajęć dowiemy się jakie są rodzaje przejazdów kolejowych, poznamy znaki drogowe, które informują nas o tym, że zbliżamy się do przejazdu kolejowego oraz co powinniśmy zrobić, gdy zgubimy się na dworcu.
Podczas warsztatów użyte zostaną materiały audiowizualne Kampanii Kolejowe ABC.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Wyrusz z nami w fascynującą podróż przez historię kolei - od pierwszych parowozów aż po nowoczesne składy elektryczne. Jak zmieniały się lokomotywy na przestrzeni lat? Co je napędzało i jakie miały znaczenie dla rozwoju transportu? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź podczas wspólnego zwiedzania. W trakcie zajęć będziemy mieli okazję wcielić się w konstruktorów rozwijając przy tym wyobraźnię, współpracę i kreatywne myślenie.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Chcesz zostać modelarzem? Tworzyć miniatury wielkich konstrukcji? Każdy wiek jest dobry na rozpoczęcie przygody z modelarstwem. Przyjdź do nas na zajęcia i przekonaj się, że modelarstwo kolejowe, to nie tylko zabawa, ale też zdobywanie wiedzy technicznej i umiejętności manualnych, które mogą się przydać w niejednej sytuacji. Podczas zajęć każdy uczestnik wykona samodzielnie model lokomotywy z papieru.

Czas: 90 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Książka „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego, to lektura dla uczniów klas trzecich, opowiadająca losy bohaterskiego psa o imieniu Lampo. Podczas zajęć dzieci zobaczą różne rodzaje wagonów, które pełniły czynną służbę w dawnych czasach. Uczniowie poznają znaczenie pojęć takich jak: zawiadowca, dyżurny ruchu, konduktor i semafor, a także zapoznają się z fragmentami książki.

Czas: 60 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas zajęć zabieramy dzieci w podróż do przeszłości, by opowiedzieć im historię kolei od parowozów, aż po współczesne pociągi. Dzieci poznają najważniejsze etapy rozwoju transportu kolejowego, usłyszą ciekawostki związane z dawnymi podróżami i zobaczą, jak technika zmieniała się na przestrzeni lat. Prowadzący opowiedzą o osiągnięciach techniki, które zachęcą dzieci do poznawania otaczającego świata.

Czas: 60 minut

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na lekcję muzealną, podczas której dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na kolei. Uczestnicy zajęć dowiedzą się jak bezpiecznie zachowywać się na przejazdach i przejściach kolejowych oraz poznają jak unikać zagrożeń wynikających z braku ostrożności na terenach kolejowych.

Podczas warsztatów użyte zostaną materiały audiowizualne Kampanii Kolejowe ABC.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podróżowanie koleją to wspaniała przygoda, ale jak zaplanować wycieczkę pociągiem? Co warto wiedzieć przed podróżą? Podczas zajęć dzieci poznają najważniejsze informacje dotyczące planowania wyjazdu. Dowiedzą się na co zwrócić uwagę przy zakupie biletu kolejowego, poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas podróży koleją, a także zasady kulturalnego podróżowania.  W trakcie lekcji uczestnicy wcielą się w podróżnych, przed którymi stoi zadanie przygotowania się do wycieczki.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas lekcji muzealnej uczestnicy wyruszą w niezwykłą podróż przez historię kolei. Dowiedzą się, gdzie i kiedy powstała oraz jaką rolę odegrała w rozwoju przemysłu i codziennego życia ludzi. Zwiedzając ekspozycję muzeum, zobaczą z bliska różne modele dawnych pociągów – od najstarszych wagonów i lokomotyw po bardziej nowoczesne rozwiązania techniczne. Dzięki połączeniu opowieści z bezpośrednim kontaktem z eksponatami, dzieci lepiej zrozumieją rozwój kolei i z ciekawością spojrzą na świat techniki.

Czas trwania: 60 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Maszynista, kierownik pociągu, dyżurny ruchu to tylko niektóre z zawodów kolejowych. Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z różnymi profesjami związanymi z polską koleją. Aktywnie zwiedzając tabor oraz przyglądając się eksponatom poznamy bliżej codzienność pracowników kolei. W trakcie zajęć wspólnie odkryjemy jakie tajemnice skrywa ten rodzaj pracy.

Czas trwania: 60 – 75 min.
Cena: 250 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie).

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 - 75 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W trakcie lekcji muzealnej uczniowie poznają sylwetki kolejarzy, którzy zapisali się na kartach historii w walce o niepodległość Polski. Konkretne przykłady pozwolą na zrozumienie istotnej roli pracowników kolei jako grupy społecznej, która zasłużyła się w przywróceniu ojczyzny na mapy świata. Elementem zajęć będzie zwiedzanie pociągu pancernego, jedynego zachowanego eksponatu tego typu w Europie.

Czas trwania: 60 - 75 min
Cena: 250 zł od grupy (do 25 dzieci) + bilety wstępu (opiekunowie bezpłatnie)

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
W naszym Muzeum znajduje się pociąg pancerny, jedyny tak zachowany eksponat tego typu w Europie. Udostępniamy go uczniom podczas lekcji muzealnej zwiedzając wnętrza wagonu artyleryjskiego, ale to nie jedyny element lekcji. W jej trakcie zwiedzamy również sale wystawowe i muzealny skansen odkrywając historię kolei, w tym między innymi genezę powstania pociągów pancernych, ich przeznaczenie i zastosowanie podczas działań militarnych.

Czas trwania: 60 - 75 min

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na wyjątkową lekcję muzealną stworzoną z myślą o najmłodszych odkrywcach. W trakcie zajęć będziemy korzystać z materiałów przygotowanych przez muzealną maskotkę – Maszynistę Rysia. Dzieci będą miały okazję zobaczyć sale wystawowe oraz zabytkowy tabor kolejowy. Nasze spotkanie to połączenie zwiedzania oraz kreatywnego działania warsztatowego.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Dawniej sposoby komunikowania się wyglądały zupełnie inaczej. Zamiast SMSa czy wiadomości internetowej wysyłano listy, telegramy i pocztówki z podróży. Podczas lekcji muzealnej uczestnicy poznają jeden ze sposobów korespondowania w czasach, gdy nie istniały telefony i Internet, oraz jak ważną rolę odgrywała poczta w życiu codziennym

W trakcie zwiedzania zobaczymy dawny wagon pocztowy, a następnie dzieci otrzymają pocztówkę, którą samodzielnie wypełnią.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Zapraszamy na niezwykłe zajęcia, podczas których dzieci będą zwiedzać wystawy  z wykorzystaniem materiałów przygotowanych przez naszą muzealną maskotkę - Maszynistę Rysia. Będziemy mieć okazję dokonać pomiarów wielkości fizycznych przy użyciu specjalnych urządzeń. Po wspólnym spacerze uczestnicy wezmą udział w kreatywnych warsztatach manualnych.

Lekcja odbywa się w ramach projektu „Lokomotywa wiedzy”.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Fizyka na kolei to zajęcia, które pokazują, jak zasady fizyki, szczególnie termodynamiki, znajdują zastosowanie w transporcie kolejowym. Podczas zwiedzania uczniowie poznają działanie silników parowych, spalinowych i elektrycznych, dowiadują się, jak energia cieplna zamienia się w pracę oraz jak temperatura wpływa na elementy kolei.

Lekcja odbywa się w ramach projektu „Lokomotywa wiedzy”.

Czas trwania: 60 min.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Lekcja muzealna dla  szkół średnich, podczas której uczniowie poznają historie inżynierów oraz fizyków mających ogromny wpływ na rozwój kolejnictwa w Polsce i na świecie. Poznają nie tylko osiągnięcia, ale także ich zastosowania w praktyce. Zajęcia pokazują, jak nauka i technika łączą się w kolejnictwie. Uczestnicy mają okazję odkryć, jak fizyka napędzała rozwój kolei, infrastruktury i nowoczesnych rozwiązań technicznych.

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jak podróżowano w czasach Stanisława Wokulskiego, głównej postaci powieści „Lalka”. Będą mieli okazję zwiedzić zabytkowy wagon salonowy, poznać jego historię i przeznaczenie, a także poczuć się jak członkowie dawnej socjety. W trakcie spotkania wykorzystujemy  fragmenty lektury dotyczące podróżowania w XIX wieku. Lekcja pozwala na zapoznanie się z tematyką kolejową dzięki powieści Bolesława Prusa.

Czas trwania: 60 – 75 min.]

Lekcja jest objęta programem „Kulturalna szkoła na Mazowszu”.

Wybierz termin lekcji:

Maksymalna liczba uczestników w grupie to 25 osób plus opiekunowie.
Maksymalna liczba dzieci w grupie przedszkolnej to 15 osób plus opiekunowie.

Podaj dane:

Maksymalna liczba uczestników to 50. W przypadku liczniejszych grup prosimy o kontakt telefoniczny lub za pomocą poczty e-mail.

Ze względu na przekroczenie maksymalnej liczby uczestników grupa została podzielona i zarezerwowane zostaną dwie lekcje.

Podsumowanie

Lekcja:
Termin:
Imię i nazwisko osoby zamawiającej:
Nazwa szkoły:
Klasa:
Liczba dzieci:
Liczba opiekunów:
Czy w grupie są osoby z niepełnosprawnością?
Liczba osób i rodzaj niepełnosprawności:
Adres:
Kod pocztowy:
Miasto:
Telefon:
E-mail:
Cena:
Dodatkowy komentarz:
*
*